highschoolholland.reismee.nl

High School Holland studenten verkennen Berlijn!

Donderdag 18 april was het zover, we gingen met zijn allen naar Berlijn! De zon scheen lekker en bijna iedereen was op tijd, met een kleine vertraging vertrokken we naar Berlijn. Onderweg werd er bij gekletst, gezongen en geslapen, het was natuurlijk weer even geleden dat iedereen elkaar gezien had. Bij aankomst in ons hotel stond het eten al klaar en konden we gelijk aanschuiven voor een kipschnitzel met puree.

Vrijdag was het tijd om dan echt Berlijn te gaan verkennen. Onder begeleiding van een gids kregen we met de bus een rondtour langs de hoogtepunten van Berlijn. Natuurlijk werd er gestopt bij the East Side gallery en de Brandenburger Tor. Hier werd er flink geposeerd voor alle foto\'s. Nadat de studenten tijd hadden gehad om iets te eten, kregen we bij the Story of Berlin een rondleiding door een bunker onder een parkeergarage. Erg indrukwekkend en interessant, de studenten waren dan ook allemaal onder de indruk. In de middag was er vrije tijd die vooral benut werd om te eten en te shoppen!

Zaterdag scheen de zon weer heerlijk en begonnen we de dag met een rondvaart over de Spree. In het zonnetje werd er genoten van de zon en het uitzicht over Berlijn vanaf het water. Aansluitend zijn we wat gaan drinken en relaxen in strandstoelen aan het water. Verse sapjes en warme chocomel met slagroom gingen er bij iedereen wel in! Bij Checkpoint Charlie werden we rond lunchtijd afgezet, hier reden ook trabbantjes voorbij. Na de lunch hebben we de gedenkplaats voor Joden bezocht. Na het lopen door de gedenkplaats zaten de studenten in de zon te genieten of deden ‘Wie is de wolf\'. De dag werd afgesloten met een bezoek aan de Fernsehturm, boven in de toren hadden we een super uitzicht over Berlijn en zagen we de zon langzaam ondergaan. Door de zon die scheen had iedereen wel een kleurtje gekregen.

Helaas zat hierna de excursie er al weer op en werd er de dag erna aan de terug reis begonnen. Onderweg werd er vooral veel geslapen, voor ons een teken dat de excursie geslaagd was en iedereen ging moe, maar blij naar huis toe.

Excursie Amsterdam

Zaterdag 2 maart hebben we met een grote groep uitwisselingsstudenten een bezoek gebracht aan onze mooie hoofdstad Amsterdam. Voor de meeste was het een leuk weerzien waarbij veel ervaringen met elkaar werden uitgewisseld.

Allereerst hebben we een bezoek gebracht aan het Anne Frank huis waar de studenten kennis hebben opgedaan van een stukje cultuur en Nederlandse geschiedenis. Vanuit het huis zijn we naar de dam gelopen waar de studenten even wat vrije tijd hadden om iets te eten/te drinken of wat te shoppen waarna we aansluitend een rondvaart hadden over de Amsterdamse grachten. Al met al was het gezellige dag en hebben de studenten weer wat van de Nederlandse cultuur en omgeving geleerd!

Nieuwe groep High School Holland studenten verkent Nederland!

Op 7 januari 2013 arriveerde een nieuwe groep uitwisselingstudenten in Nederland om een semester of schooljaar High School in Holland te gaan doen. De studenten komen van over de hele wereld, van Franstalig België, Brazilië, Amerika tot Australië. Op Schiphol werden ze opgewacht door de Travel Active staff en gezamenlijk vertrokken we met de bus naar Summercamp Heino om daar de oriëntatieweek te starten.

In deze week leerden ze elkaar kennen, maar ook kregen ze al allerlei indrukken van Nederland. Elke morgen kregen ze Nederlandse taalles en sloten ze af met bekende meezingers zoals Suzanne, Tulpen Uit Amsterdam en Dromen Zijn Bedrog. Ze zongen allemaal uit volle borst mee! In de middagen waren er allerlei activiteiten zoals een workshop culturele sensitiviteit, een bezoek aan het stedelijk museum en het centrum van Zwolle en een fietstocht naar een klompenatelier. In de avonden was er ook van alles georganiseerd zoals een filmavond en een avondje dansen in een piratenbar. De week werd afgesloten met een bonte avond. Alle studenten deden een act en er werd vooral veel gelachen. De winnaar kreeg de klomp die in het klompenatelier speciaal voor High School Holland 2013 was gemaakt.

De zaterdag was voor de studenten een erg spannende dag! De gastgezinnen kwamen namelijk naar Summercamp Heino om hen op te halen. Onder het genot van koffie en gebak leerden ze elkaar kennen en kregen ze door middel van een presentatie nog de laatste informatie van Travel Active. Na een geslaagde week en oriëntatiedag waren de studenten en gastgezinnen er klaar voor en gingen ze gezamenlijk naar huis om aan hun High School Holland avontuur te beginnen!

Interview: Tiara uit Thailand woont een schooljaar in Nederland!

Jaarlijks nemen tientallen buitenlandse jongeren deel aan het High School Holland programma van Travel Active. Zij gaan hier naar school en wonen een (half) schooljaar bij een Nederlands gastgezin. Zo leren zij het Nederlandse gezinsleven van alle dag en ook de Nederlandse taal kennen. Gastouders geven de buitenlandse student een tweede thuis, een veilige haven en de mogelijkheid om in Nederland op ontdekkingsreis te gaan.

Tiara uit Thailand is 16 jaar en woont dit schooljaar bij de familie Potveer in Hoogwoud. Op de vraag waarom ze nu juist voor Nederland heeft gekozen om een jaar op uitwisseling te gaan, antwoordt ze: 'omdat het minder druk is dan Thailand en ik gehoord had dat het een heel mooi land is. Ik vind het erg leuk om in Hoogwoud te wonen omdat het zo rustig is, heel anders dan waar ik vandaan kom. Daar zijn altijd heel veel mensen om je heen'.

In haar vrije tijd luistert ze veel naar muziek en ook zit ze op zwemles om haar zwemdiploma te halen. Samen met haar gastouders kijkt ze ook naar Nederlandse TV-programma\'s als ‘The Voice of Holland\' en ‘Achter gesloten deuren\'. Met wat uitleg en vertaling kan ze dit al goed volgen.

School
Natuurlijk heeft Tiara op school ook best wat verschillen met een Thaise school opgemerkt. 'In Nederland is iedereen heel stil in de klas en je mag hier ook zeker niet te laat in de les komen. In Thailand letten ze hier veel minder op en praat iedereen door elkaar'. Ook moet Tiara in Thailand een uniform aan en moeten de haren tot vier centimeter onder het oor vallen. Tiara: 'hier in Nederland zijn die regels er allemaal niet, dus ik heb mijn haar laten groeien en er highlights in laten zetten!'.

Nederland leren kennen
Tijdens hun tijd in Nederland staan de buitenlandse jongeren en de gastgezinnen onder begeleiding van een regionale vrijwilliger van Travel Active, waarbij ze altijd terecht kunnen met vragen. Daarnaast organiseert Travel Active geregeld excursies in Nederland om de studenten uitgebreid kennis te laten maken met Nederland. Tiara: 'ik ben buiten Hoogwoud met mijn gastouders al in veel plaatsen geweest zoals Alkmaar, Amsterdam, Hoorn en naar het strand in Katwijk. Ook ben ik laatst met de andere uitwisselingsstudenten van Travel Active op schaatsexcursie geweest en zijn we naar Giethoorn geweest. Dat was erg leuk'. Buiten de Nederlandse excursies is het voor de studenten ook mogelijk om op excursie te gaan naar Parijs. Ook daar is Tiara dus al geweest. Als klap op de vuurpijl gaat ze ook nog met haar gastouders naar Curacao om de andere gezinsleden te ontmoeten

Zijn er nog dingen die Tiara typisch Nederlands vindt? 'Ja, het eten. In Nederland eet iedereen brood in de ochtend en middag, in Thailand rijst. Verder gaan scholieren met de fiets naar school en in Thailand met de brommer. Ook doe je in Thailand je schoenen uit in huis en in Nederland niet'.
Het lekkerste eten in Nederland vindt ze stamppotten en ovenschotels en natuurlijk de bekende Hollandse snacks.

Het gezin Potveer vindt het erg leuk dat Tiara bij hen woont. Zij stellen hun huis graag beschikbaar voor iemand die verder wil komen in het leven en een uitwisseling op 16-jarige leeftijd aandurft. Het is voor beiden erg leerzaam. Ze zijn zelf al eens in Noord-Thailand geweest, de regio waar Tiara vandaan komt en herkennen nu veel van wat zij vertelt over haar land. Zo is het in Thailand niet netjes om hard te praten of met de deur te slaan en is iedereen heel netjes in de omgang met elkaar. Dit zien ze ook bij Tiara terug.

Zelf ook gastgezin worden?
Travel Active is voor komend half jaar op zoek naar gastgezinnen die een buitenlandse scholier een warm thuis willen geven zodat zij van daaruit Nederland kunnen leren kennen. Begin januari komen scholieren tussen de 15 en 18 jaar uit o.a. Franstalig-België, Brazilië, Australië en Ecuador naar Nederland voor hun uitwisseling. Lijkt het u leuk om vanuit uw eigen huis kennis te maken met een andere cultuur en wilt u meer informatie over het High School Holland programma? Kijk dan op onze website welke studenten er nog een gastgezin zoeken!

Excursie Parijs

Donderdag 4 oktober

Eindelijk was het vandaag zover! De trip naar Parijs gaat van start. Met 38 studenten en 4 begeleiders gingen we per touringcar richting het zuiden. Onderweg was het flink bijkletsen met iedereen en werden de eerste ervaringen uitgewisseld. Tegen 18.00 uur maken we even snel een stop bij het hotel om de spullen achter te laten op de kamers. Net op tijd voor de boottrip arriveren we in Parijs. We kunnen dan ook meteen gaan genieten van de vele lichtjes die Parijs in de avond zo mooi kleuren! Na de boottrip is het meteen richting het hotel, want er stonden nog een aantal pizza's op het menu....Hierna zoekt iedereen zijn bedje op.

Vrijdag 5 oktober

Na een lekker frans ontbijtje gingen we met de bus weer richting de stad. Hier stond een reisgids op ons te wachten en afwisselend in het engels, het nederlands en het frans kregen we een rondleiding en uitleg over de stad. Natuurlijk reden we over de Champ Elysee, bekeken we de Arc de triomph en maakten we een stop bij de Eiffeltoren, waar vele foto's werden gemaakt! Ook maakten we een wandeling door de 'Jardin des Tuileries'. Bij de Place de la Concorde eindigde de tour en kreeg iedereen vrije tijd.
Verschillende studenten kozen ervoor om deze avond gezamenlijk te eten in het Hard Rock Café. Dit was erg gezellig en de hamburgers, salades en de frietjes smaakten goed! Hierna nog wat vrije tijd en rond 22.00 uur vertrok de bus vanaf het Opera gebouw weer richting het hotel.

Zaterdag 6 oktober

Vandaag gingen we al vroeg op pad, richting de Eiffeltoren. We hebben even in de rij moeten staan, maar al vroeg stond de hele groep te genieten van een geweldig uitzicht over Parijs! Hierna had iedereen genoeg vrije tijd om Parijs te gaan verkennen. Er werd geshopt, er werd met de metro gereisd, er werden verschillende plekken in de stad bezocht en iedereen kon zo Parijs een beetje beter leren kennen! Later in de middag verzamelden we weer bij de bus en bezochten we met z'n allen de Notre-Dame. Hierna gingen we verder naar Montmartre, een aparte wijk in Parijs met vele winkeltjes, restaurants en natuurlijk de Sacre Coeur. Hier konden nog de laatste souvenirs worden ingeslagen. Uiteindelijk was het dan toch tijd om richting het hotel te gaan en Parijs achter ons te laten....

Zondag 7 oktober

Helaas, vandaag was het na een ontbijtje tijd om richting huis te gaan. Na een laatste kamercheck vertrok de bus richting Nederland. Na een lunch onderweg arriveerden we rond 16.00 uur in Breda. In Breda, Amersfoort en Zwolle nam iedereen afscheid van elkaar en gingen alle studenten weer terug naar hun eigen gastgezin. We kijken terug op een mooi weekend Parijs!

Interview met Marie uit België: hoe heeft zij Nederland ervaren?

Marie uit Franstalig-België kwam in augustus 2011 naar Nederland, om hier een schooljaar lang kennis te maken met de Nederlandse cultuur, maar vooral ook om de Nederlandse taal te leren. Op het einde van haar uitwisseling vroegen we haar hoe haar jaar in Nederland is geweest!

Marie, waarom heb je ervoor gekozen om naar Nederland te gaan?
Ik vond het belangrijk om Nederlands te leren omdat ik graag tolk Engels-Nederlands wil worden. Misschien dat ik daarom ook nog een keer naar Amerika, Canada of Australië ga om beter Engels te leren.

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
Ik ben 19 jaar en woon in een dorpje in Franstalig-België met mijn moeder en zusje van 15 jaar oud. Ik heb ook nog een halfbroer van 5 jaar oud en een half zusje dat inmiddels 1 jaar oud is. In Nederland ging ik naar 5 VWO op het Raayland College in Venray.

Heb je toen je hier aankwam meegedaan aan een oriëntatie of excursies in Nederland en kun je dit aan andere studenten aanraden?
Ja, zeker! Tijdens de oriëntatie wen je geleidelijk aan Nederland en ik heb hier al vrienden voor het leven gemaakt met andere uitwisselingsstudenten uit Brazilië en België!

Hoe bevalt het verblijf in een gastgezin je? Zijn er andere regels dan bij je ouders thuis?
Dit bevalt goed! Qua regels is veel hetzelfde, alleen het poetsen van het huis bijvoorbeeld is anders. Thuis doen mijn moeder en ik alles samen, bij mijn gastgezin worden de taken echt verdeeld. Ook het samen eten is anders. Hier in Nederland wordt het echt het liefst samen gegeten, andere activiteiten worden hierop aangepast en om het eten heen gepland. In België eet je gewoon wat later als je sportles rond etenstijd valt. Dan heeft de rest van het gezin al gegeten.

Wat zijn de verschillen met de middelbare school in België en hier?
Hier in Nederland is alles heel erg vrij, in België is de school veel strenger. Bijvoorbeeld:
- in België mag je geen mobiele telefoon mee naar school nemen
- je moet opstaan voor de leraar in België
- in België heb je toetsen in december en juni en dan vier uur toets per vak.
- in België hebben we gewoon één keer één uur pauze per dag. Dus geen kleine pauze. Hier op mijn school in Venray is er binnen in de school een rokersruimte! Dat vond ik heel apart. In België sta je gewoon buiten
- In Nederlands is het niveau van het Engels heel hoog
- In België hebben we geen uitgebreide grafische rekenmachine. Wij moeten veel meer uit het hoofd rekenen en hebben een eenvoudige rekenmachine.

Wat vind je wel leuk aan de Nederlandse middelbare school en wat niet?
Ik vond maatschappijleer en CKV erg leuk, dat hebben we in België niet. Daar hebben we echter wel vakken als Spaans, toneel en studiebegeleiding en bovendien zijn in België scheikunde, natuurkunde en biologie verplichte vakken!

Wat vond je van het Nederlandse eten?
Ik vind het Nederlandse eten niet zo heel lekker. Als lunch eten jullie bijna altijd brood en als avondeten veel aardappels, groente en vlees. Ook wel af en toe Chinees. Wat ik wel lekker vond? Pannenkoeken, pudding, slagroom, frikandellen en andere Nederlandse snacks!

Wat is in België een typisch gerecht dat vaak gegeten wordt?
Dit weet ik niet precies, maar thuis eten wij vaak Italiaans omdat mijn familie Italiaans is. Dus Tiramisu wordt vaak gemaakt. Op school in België is het trouwens ook anders met lunch. Daar heb je één ruimte om te studeren en te lunchen. Je brengt dan ook je eigen lunch mee.

Heb je ook deelgenomen aan buitenschoolse activiteiten hier in Nederland?
Nee, deze zijn er in Nederland niet zo veel, net als in België. Wel hebben we in België elk jaar een reisje van vier of vijf dagen naar het buitenland. Hier in Nederland is dit geloof ik alleen in het een na laatste jaar.

Heb je hier in Nederland makkelijk mensen leren kennen?
In het begin was er niet heel erg veel interesse, je moet wel echt zelf naar de mensen toe stappen. Daarna had ik echt een groepje vriendinnen hier in Nederland!

Heb je verder nog veel gezien in Nederland of daarbuiten tijdens je uitwisselingsjaar?
Ja, ik ben met Travel Active excursies naar Utrecht en Amsterdam geweest en ook naar Parijs in Frankrijk! Ik vond Amsterdam toch het leukste, omdat het zo groot is en we daar niet zoveel gebouwen hebben bekeken. Daar houd ik niet zo van namelijk.

Wat was er minder leuk tijdens je verblijf in Nederland?
Minder leuk was dat je op een gegeven moment toch heimwee krijgt, maar hier kom je weer overheen en nu ben ik alleen maar super blij dat ik deze ervaring heb opgedaan. Je leert zo veel over jezelf!

Had je bepaalde verwachtingen over Nederland/de Nederlanders en zijn deze uitgekomen?
Ja, ik wist dat jullie erg lang zijn en dat er veel fietsen zijn. Ook ben ik er hier achter gekomen dat jullie heel aardig en open zijn en ook erg zuinig, maar dat laatste vind ik eigenlijk wel positief en slim.

Heb je nog tips voor studenten die in de toekomst ook mee willen doen aan een High School programma?
Doe goed je best op school, ook voor de taal die je wilt leren. Ik had nog harder kunnen studeren op mijn Nederlands bij nader inzien, dan had ik dit nog beter gekund. Verder genieten van het leven en alles gewoon op je af laten komen!

Studenten beleven Nederland in een notendop in Madurodam!

Afgelopen zaterdag is High School Holland met de uitwisselingstudenten een dagje naar Madurodam en Scheveningen geweest. Toen de groep compleet was, vertrokken we met de tram naar Madurodam. Het was maar een klein eindje en al snel konden we Madurodam verkennen.

Studenten en begeleiders waren vooral nieuwsgierig naar de bezienswaardigheden uit hun eigen woonplaats, provincie of gewoon bekende plekken. Dus hunebedden, Paleis het Loo en luchthaven Schiphol waar het verblijf in Nederland voor velen begonnen was, werden gezocht en gevonden. Ondertussen kwam ook Koningin Beatrix voor de feestelijke her-opening! Er is namelijk veel vernieuwd en aangepast aan de moderne tijd in Madurodam! Na 1,5 uur waren we uitgekeken en mooi op tijd stond iedereen klaar om naar Scheveningen te vertrekken. Na het maken van groepsfoto's vertrokken we met de tram naar het Kurhaus in Scheveningen. Al gauw liepen de studenten op het strand, pier of toch lekker langs de winkels op de boulevard van Scheveningen. Ook hier werden weer de nodige foto's gemaakt. Het verzamelpunt was op de hoek van het Kurhaus. Heel handig bij een kiosk waar we werden verwend met heerlijk eten. Kortom: het was een heel geslaagde dag!

Oriana uit Venezuela over Sinterklaas, de Kerstman en het Nederlandse Oud & Nieuw

Hello!
First I want to tell you about Sinterklaas.
Well my Sinterklaas was sooo nice! My family first told me the history about him and zwartepieten, 5 December all my family and me, were nervous because we dont knew is sinterklaas come to house? Then een Zwartepieten he left a lot of gifts at the door, then my dad and I went to look at zwartepieten, but it was impossible hahahaha, went to the room after opening gifts, Sinterklaas gave me the book hannie frank, face masks, chocolates, creams for the body, and 2 headphones, it really was a beautiful experience.

December 25th had een kerstman, the 24th at night he put the gifts under the Christmas tree, 25th after lunch my family and I opened the presents and we were all super happy because Kerstman went to the house to give us gifts. The 25th on the night of my father's family went home and ate something yummy aaaaaaaaaaaah, I did something typical of my country, called (chicken salad) Lekker ERG. ate and ate on 25 and ate, the 26 was the family of my mom and I went back to the salad typical of my country at Christmas, but I must say that 26 to 25 ate more than I think hahaha. Fattening 2 kilos but I do not care was a beautiful day with my family, it feels good to have a family so united and beautiful as I have, we all share, laugh and it was fun ....

The 31 we went with my brother and our friends Remco to see something called SCHIETEN CARBIT is fun, but many noisy, and I try to catch one, we lasted from 3 to 6 seeing this, then went home because we had a party at home was super fun with our friends, at 12 told us the happy year and then we saw the fireworks, which were beautiful. I can say my Christmas and new year was my beautiful, new and different, I have no words to say how grateful I am for my family that made me feel part of their time every hour and day of the year. First thanks God that allowed me to come to Holland, Venezuela to my mom, I love her, Travel Active, and my family are a beautiful family Bolhuis.