highschoolholland.reismee.nl

Oriëntatiedag 5 & de Meet Your Student day

Inmiddels zijn alle studenten alweer een weekend bij hun gastgezinnen en is hun High School avontuur echt van start gegaan. Ondertussen hebben jullie nog de blog tegoed van de laatste oriëntatiedag en de Meet Your Student Day

Tijdens de laatste echte oriëntatiedag, kregen alle studenten nog wat Nederlandse les, die ze afsloten met een toets. Alle studenten zijn geslaagd voor hun toets en hebben een mooi certificaat gekregen.

Daarna was er nog wat vrije tijd en konden de studenten hun stukjes instuderen voor de bonte avond die zou volgen. Maar voor het zover was, was het eerst etenstijd: we gingen barbecuën! En natuurlijk gingen we voor een echte Nederlandse bbq met hamburgers en worsten en stokbrood met kruidenboter en satesaus. Deze twee sausjes werden nauwelijks door de studenten aangeraakt, ze vonden het maar vreemd en het leek hen niet lekker. De Brazilianen en Mexicanen konden zich niet echt vinden in de Nederlandse bbq, want waren waren die grote stukken 'echt' vlees? Ook leuk is dat bbq'en toch echt een mannending blijft. Onze mannelijke studenten ontfermden zich over de barbecue en zorgden ervoor dat iedereen werd voorzien van een heerlijk gegrild stukjes vlees.

Na de barbecue hielp iedereen met opruimen en was het alweer tijd voor de laatste avond van de oriëntatieweek: de bonte avond. Veel studenten hadden stukjes ingestudeerd en we trapten de avond af met de Brazilianen die een typisch volksliedje voor ons zongen. Daarna showden de mannen uit Italië ons een magic tric, waarbij Luca het object moest raden wat wij van tevoren met zijn allen hadden bepaald. Vervolgens gingen alle Belgen met ons dansen, iets wat voor ons nog het meeste leek op het bekende 'Hokey Pokey' dansje. En natuurlijk konden ze hun act niet afsluiten met de leus 'waar is dat feestje? hier is dat feestje!'

Wat misschien nog wel de mooiste act was is van het duogroepje dat bestond uit de Taiwanese jongens en de Japanse meisjes. Beide groepjes schreven met inkt worden op in hun eigen taal wat er prachtig uitzag. Terwijl ze aan het tekenen waren, zongen ze ook liedjes in hun eigen taal. En Saki verrasde ons compleet met haar ongelofelijk mooie stem! Daarna lieten de studenten uit Mexico, Argentinië en Venezuela typische culturele dingen uit hun land zien. Zo blijkt dulce de leche uit Argentinië te komen en blijken de taco's zoals wij ze kennen, crispy en hard, helemaal niet zo te zijn in Mexico. Wisten jullie dat?

Alle Italianen kwamen nog eens op het podium om een mooie Italiaanse ballade te zingen, met gitaar! Daarna kwamen de studenten uit Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland op het podium voor hun act; het dansen van de Macarena. Hoewel het lied natuurlijk niet uit 1 van deze landen komt, is het wel zeker een gangmaker voor alle studenten en iedereen danste vrolijk mee. Als een-na-laatste act kwamen de Duitse Simon en Luca op het podium die ons wat Duitse woordjes gingen aanleren. Als slotact traden de Thaise studenten op die de show stalen door hun populaire sport Thai Boxing te laten zien en door een lied voor ons te zingen.

Een prachtige avond, nu al, maar hij is nog niet afgelopen. Alle studenten gingen nog gezellig door met dansen en zingen in de disco op het kamp. Toen ze eenmaal doorhadden dat zijzelf ook liedjes konden aanvragen, schalde er uit de boxen muziek van Enrique Iglesias tot aan Stromae. Het werd nog een hele leuke avond!

En toen was de laatste en meest spannende dag aangebroken! Na het ontbijt ruimde iedereen zijn spullen op en maakten de studenten zich klaar om hun gastgezin te ontmoeten. Deze dag is weer opgedeeld in twee groepen. Groep 1 ging na de groepsfoto naar de Meet Your Student Day locatie om hun gastgezin te ontmoeten, terwijl de andere groep de huisjes opruimden en nog wat vrije tijd had. Langzaamaan druppelden 1 voor 1 de gastgezinnen binnen en werden de studenten opgehaald om dan voor het eerst hun gastgezin in levende lijve te ontmoeten. Oh wat was dat een spannend moment! Sommige studenten vlogen hun familie in de armen, anderen gaven verlegen en vol spanning voorzichtig een handje en weer anderen pinkten voorzichtig een traantje weg. Een student liet ons weten zo nerveus te zijn dat hij niet wist hoe hij zou moeten reageren. Toen wij hem vertelden dat de gastgezinnen ook net zo nerveus zijn om de studenten te ontmoeten, viel er zichtbaar een last van zijn schouders af. Diego, onze Venezolaanse student, overlegde vlak voordat zijn familie kwam met Angela over hoe hij het beste in het Nederlands kon zeggen dat hij blij was dat hij bij zijn gastfamilie kon wonen. Prachtig om te zien dat onze studenten al zo betrokken zijn bij de Nederlandse taal!

Onder het genot van een stukje Limburgse vlaai en koffie en thee maken de studenten kennis met hun gastgezin. Er wordt al meteen een beetje Nederlands gesproken en hoewel het niet altijd meevalt, is de sfeer al meteen gezet. Daarna volgt een presentatie van Angela die vertelt hoe de oriëntatieweek is verlopen en met wat goede tips voor de gastgezinnen over hoe ze dit jaar tot een succes kunnen maken. Daarnaast spraken ook nog gastouders Alex en Lucas over hun eigen ervaringen met voorgaande studenten en wat hen dat heeft gebracht.

Na een lange dag en veel indrukken vertrekken de gastgezinnen naar huis met hun toch wat vermoeide student. Op naar een semester of een jaar vol Nederlandse indrukken en onvergetelijke momenten. Wij wensen alle studenten heel veel plezier in Nederland samen met hun gastgezin en heel veel succes op hun school. Het wordt een jaar om nooit te vergeten!