highschoolholland.reismee.nl

High School Holland studenten verkennen Berlijn!

Donderdag 18 april was het zover, we gingen met zijn allen naar Berlijn! De zon scheen lekker en bijna iedereen was op tijd, met een kleine vertraging vertrokken we naar Berlijn. Onderweg werd er bij gekletst, gezongen en geslapen, het was natuurlijk weer even geleden dat iedereen elkaar gezien had. Bij aankomst in ons hotel stond het eten al klaar en konden we gelijk aanschuiven voor een kipschnitzel met puree.

Vrijdag was het tijd om dan echt Berlijn te gaan verkennen. Onder begeleiding van een gids kregen we met de bus een rondtour langs de hoogtepunten van Berlijn. Natuurlijk werd er gestopt bij the East Side gallery en de Brandenburger Tor. Hier werd er flink geposeerd voor alle foto\'s. Nadat de studenten tijd hadden gehad om iets te eten, kregen we bij the Story of Berlin een rondleiding door een bunker onder een parkeergarage. Erg indrukwekkend en interessant, de studenten waren dan ook allemaal onder de indruk. In de middag was er vrije tijd die vooral benut werd om te eten en te shoppen!

Zaterdag scheen de zon weer heerlijk en begonnen we de dag met een rondvaart over de Spree. In het zonnetje werd er genoten van de zon en het uitzicht over Berlijn vanaf het water. Aansluitend zijn we wat gaan drinken en relaxen in strandstoelen aan het water. Verse sapjes en warme chocomel met slagroom gingen er bij iedereen wel in! Bij Checkpoint Charlie werden we rond lunchtijd afgezet, hier reden ook trabbantjes voorbij. Na de lunch hebben we de gedenkplaats voor Joden bezocht. Na het lopen door de gedenkplaats zaten de studenten in de zon te genieten of deden ‘Wie is de wolf\'. De dag werd afgesloten met een bezoek aan de Fernsehturm, boven in de toren hadden we een super uitzicht over Berlijn en zagen we de zon langzaam ondergaan. Door de zon die scheen had iedereen wel een kleurtje gekregen.

Helaas zat hierna de excursie er al weer op en werd er de dag erna aan de terug reis begonnen. Onderweg werd er vooral veel geslapen, voor ons een teken dat de excursie geslaagd was en iedereen ging moe, maar blij naar huis toe.