highschoolholland.reismee.nl

Afscheid nemen bestaat niet

Goed voorbereid met een kladblokje waarop alle vragen stonden, als een echte journalist, ging ik onze Braziliaanse vriend interviewen. Maar welke plaats op school is geschikt om te interviewen? Niet in de mediatheek, daar moet je stil zijn. Niet in het klaslokaal, mogen leerlingen alleen met toestemming van leraren. En ook niet in de zitkuil, te druk. Bleef over de stilte ruimte boven. Algauw kwamen er nieuwsgierige Aagjes uit VWO 5 zich mee bemoeien. En niet alleen zij, maar ook leraren. Ik, nu beseffend dat mijn vragen niet nodig zijn, pakte de aangeboden kans en vroeg aan mijn mede leerlingen wat ze altijd al wilden weten van een zekere Braziliaan die binnenkort terug gaat naar zijn zon, zee en studie. En de vragen stroomden gestaag uit hun mond: ik kon het nauwelijks bijhouden met schrijven.


Profile
Naam: Gustavo Batista
Geboortedatum: 23 november 1991
Land van herkomst: Brazilië
Komst in Nederland: 23 augustus 2009
Terug naar Brazilië: 3 juli 2010
Hobby's: Achter de computer zitten, voetballen
Schoenmaat: 44
Kleur haar en ogen: Zwart en bruin
Karakter( beschreven door omstanders): grappig, niet oppervlakkig, is eerlijk,aardig, een leuke jongen

Allereerste vraag is om zijn loyaliteit voor Nederland te testen: Voor wie ben je tijdens de WK?
Brazilië. (Dat is snel geantwoord). Ik ben voor Brazilië, maar als ze eruit liggen dan ga ik voor Nederland. Maar als Brazilië en Nederland in de finale staan, dan gaat mijn loyaliteit absoluut naar Brazilië. Trouwens, als ze tegenover elkaar staan, dan wint Brazilië toch wel. Hahah!

Wat ga je het meest missen van Nederland?

Het voetballen elke week. Het is anders dan in Brazilië, daar ‘zit' je niet op voetbal. Je kunt er wel op zitten, maar dan moet je wel heel goed zijn en verder mee willen gaan. Hier in Nederland maakt het niet veel uit hoe of je slecht bent. Het is, hoe noemen jullie dat? ( Leuk, mooi, fijn, gezellig, leuke ervaring?) Ja, het is gezellig!

Wat was het leukste wat je in Nederland hebt gedaan?
Het zal wel raar klinken, maar het verven van het huis van mijn gastzin samen met de hele familie was toch echt een heel leuke ding om te doen. Het is niet wat we deden, maar de sfeer die maakte het helemaal geweldig. Het zal me altijd bij blijven.

Vertel eens wat je van het Lauwers College vond.
Het is niet echt saai, het is school. De leraren zijn goed en weten wat ze de leerlingen leren. Het is natuurlijk wel anders dan in Brazilië met de lesindeling en klassenindeling. En ook de manier van toetsing is anders dan op scholen in mijn land. Het is ook wel vreemd om les te volgen ‘s middags. ( Ja, dat kun je wel zeggen!) In Brazilië heb je alleen 's ochtends les. Heerlijk, heb je de middag voor je, ook al moet je dan wel andere dingen doen.

Hoe is het met de liefde?
Met de liefde is het prima. Gaat heel goed.

Kun je specifieker zijn over die liefde?
Nou, ik heb een vriendin. Ik kende haar al eerder, maar we waren toen gewoon vrienden. Tijdens één van mijn reizen naar het buitenland werden we meer dan alleen vrienden. Ze is 18 jaar en is een Braziliaanse, zij is ook een uitwisselingsstudent.
(Geen blond en blauwe ogen voor hem.)

Reizen hé?
Ja, dat heb ik de afgelopen jaar heel vaak gedaan. Ik ben naar verschillende landen in Europa geweest die echt de moeite waard zijn om heen te gaan. Ik ben naar London geweest: alle clichés over Engeland zijn echt waar! Parijs: heel mooie stad, ben er geweest met mijn moeder en zus. Geneve: heel veel nationaliteiten waren hier aanwezig, ik beschouw het als een wereldwijde stad. Rome lijkt meer op Brazilië met veel mensen op straat ook als het donker is. Ik denk dat ik het daarom het leukste stad vond. Of misschien omdat ik daar mijn vriendin heb ontmoet. Verder ben ik naar Belfast, Dublin, Zurich en Berlijn geweest. Allemaal mooie steden en een fantastische ervaring opgebouwd. O ja! Ik ook nog naar Amsterdam geweest. Daar was ik heen met mijn moeder en wat vrienden. Ik ben er ongeveer vijf keer heen geweest. Een andere Braziliaan, ook een uitwisselingsstudent, ging er wel elke week heen! Dat is grappig. Voor ons is het gewoon een leuk toeristending. Verder niks1

Weet je, ongeveer een jaar geleden werd je ook al geïnterviewd. Toen moest dat in het Engels gebeuren, nu beantwoord je gewoon de vragen in het Nederlands.
Trots glimlachend: Ja, dat is fijn. Nu kan ik mensen verstaan wat ze tegen me én over me zeggen. Als ze maar niet te snel praten. Ik heb Nederlands met behulp van boeken lezen, tv kijken en zo veel mogelijk onder Nederlanders zijn geleerd. Dat laatste was de makkelijkste. Als je ooit zo'n soort reis wilt maken, dan raad ik je aan zoveel mogelijk onder de mensen te zijn en veel met hun praten. Ook moet je doen wat je gastgezin doet.

Nederland staat bekend om zijn slechte weer.
Dat klopt helemaal. Weten jullie die strenge winter nog? De eerste drie dagen waren het leuk. Een beetje sneeuw die valt is voor een Braziliaan een hele ervaring op zich al. In Nederland werd het niet een beetje, het werd een hele hoop sneeuw! Zo als ik al zei, leuk voor drie dagen. Daarna kreeg ik er een bloedhekel aan. In alle landen waar ik geweest ben, wint jullie slechte weer het! Ook al is het weer hier slecht, toch wil ik hier eens later terugkomen. Het is een makkelijk land, het leven is goed en de mensen zijn hier echt aardig. Vooral mijn gastgezin. They'are the best!

Gemaakt door Wuyata Sowa

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active