highschoolholland.reismee.nl

Laurence Tack uit België (augustus 2009-januari 2010)

Ik zou dit verslag beginnen door een uitlegging van waarom ik deze ervaring doe.

Enkele jaar geleden wilde ik tolk worden en voor deze studies is het natuurlijk noodzakelijk een goede Nederlands en Engels te kunnen praten. Ik heb dus besloten naar Nederland en naar de Verenigde Staten te gaan.

Ongeveer een week voor mijn vertrek begon ik bang te zijn, ik wist niet precies wat ik moest verwachten of hoe het zou zijn. En eindelijk is de 28 augustus aangekomen en moest ik de bus instappen. Dat was een moeilijk moment, ik wist dat ik mijn familie en mijn vrienden niet meer tijdens een semester zou zien, maar aan een andere kant wist ik dat ik deze ervaring nooit zou vergeten!

Daarna ben ik in Nederland aangekomen. Ik heb dus voor de eerste keer mijn gastgezin gezien, we hebben kennis gemaakt en zijn naar Annen vertrokken. De eerste dagen waren vermoeiend maar wel leuk, ik heb andere leden van de familie ontmoet en ben naar de stad gegaan; ik heb dus mijn nieuwe leven een beetje ontdekt.

Een week later was het tijd om naar school te gaan. Ik had nooit kunnen weten dat het zou zo moeilijk zijn… Toen ik thuis ben teruggekomen was ik bedroeft omdat ik niks had kunnen volgen. Natuurlijk was het normaal, maar het was ook de eerste keer voor mij dat ik dit gevoel had! Maar elke dag ging het een beetje beter en snapte ik een beetje meer dan de vorige keer.

De week voor de herfstvakantie ben ik naar Berlijn met school vertrokken, wat erg leuk was omdat ik nooit daar was gegaan maar ook omdat deze reis het mogelijk maakte om meer met andere leerlingen te praten en kennis te maken. Nu gaat het echt beter op school. Ik ben daaraan gewent, wat een beetje tijd heeft genomen want een verschillend is dan wat het in België is. Inderdaad was mijn school in België veel kleiner en zaten er niet zoveel leerlingen dan in mijn school hier, in Nederland.

Ook begrijp ik bijna alles tijdens de lessen en blijf ik vaak met dezelfde mensen, wat ik leuker dan vroeger vind! Ik hoop dus dat het nog leuker zal worden, hoewel deze eerste semester binnenkort zal eindigen…Wat mijn gastgezin betreft, ben ik erg blij! Ik vond het gemakkelijk om in deze familie te integreren. Inderdaad zijn ze heel aardig. Bovendien is één van de dochters van mijn gastouders ook voor een uitwisseling programma vertrokken dus leven ze een vergelijkbare ervaring als ik. Ik denk dus dat ze soms meer kunnen begrijpen wat ik leef dan andere gastgezinnen.

Ik wil ook zeggen dat ik wat ze doen heel tof vind. Inderdaad denk ik dat het niet altijd eenvoudig kan zijn om je huis aan iemand die je helemaal niet kent te openen omdat het heel verrassend kan zijn. Deze verrassingen kunnen natuurlijk goed zijn, maar soms zijn ze slecht, en dan is het iets anders…Als je niet omgaat met de student, als hij/ze je regels niet begrijpt, wat moet je dan doen?

Ik ben dus erg blij van mijn ervaring! Natuurlijk zijn sommige dagen niet zo gemakkelijk als anderen, maar dat vind ik normaal want soms denk ik meer over mijn familie en mijn vrienden en mis ik ze. Maar deze momenten heel kort zijn als ik ze met de verrassende momenten die ik heb geleefd, die ik leef en die ik zal nog leven vergelijk!

Eindelijk zou ik aan mensen die dezelfde ervaring zouden misschien doen dat ze niet moeten aarzelen! Alle de momenten die we, uitwisseling studenten, in het buitenland leven uniek zijn! Daarvoor moeten ze het durven!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active