highschoolholland.reismee.nl

Rafael woont inmiddels al 11 maanden in Nederland. Lees hier wat hij over Nederland vind

Na 11 maanden heeft Rafael een verhaal geschreven over wat hij van Nederland vind.

Ik wil beginnen deze tekst te schrijven met wat ik leukste vind hier in de Nederland. In het begin, was alles anders dan in het land ik uit kom. Dat was echt leuk omdat alles nieuw was!

Als ik zeg alles, bedoel ik school, taal, mensen, familie, eaten…een andere leven zeg maar! Mijn grootste problem was de taal. Nederlands is een moeilijke taal, maar ik denk dat nu komt goed. Ik ben hier voor elf maanden, dus weet ik hoe alles werkt. Mijn familie eet altijd om zes uur ’s avonds en ik moet elke woensdag en zaterdag afwassen. Is niet echt bijzonder, maar dit hoef ik niet te doen thuis in Brazilië.
Het weer hier in Nederland was ook een groot problem voor mij, want het is hier veel kouder dan in Brazilië. In Nederland hab ik voor de eerste keer in mijn leven echte sneeuw gezien.
Mijn school is helemaal anders van mij school in Santos. Hier zitten ongeveer 3000 leerlingen. Is meer dan twee keer zoveel mensen dan in Oirlo wonen, mijn dorp hier in Nederland.
Zoals ik al zeg, Oirlo is de naam van mijn nieuwe woonplaats. Ik moet zeggen dat ik een beetje bang was om in een plaats met minder dan 15000 mensen te wonen. Mijn stad in Brazilië, Santos, is veel groter dan Oirlo. Daar wonen bijna één miljoen mensen.
Mijn nieuwe familie is echt leuk! Iedereen vond het leuk dat ik er was in het begin praatten wij allemaal Engels thuis.

Mijn gastmoeder is een onderwijzeres lerar, en daarom kon ze mij thuis helpen bij het Nederlands te leren. Mijn eerste woord, in het Nederlands was ´lekker´Ik hab geleerd in de oriëntatieweek, want het is echt beleeft om een compliment te geven aan je gastmoeder als zij lekker gokookt heeft. Ik vind bijna alle typische Nederlandse gerechten lekker, behalve rodekool niet. Is ECHT vies! De eerste keer dat ik het had gegeten moest ik echt overgeven.

Ik hab hier nieuwe vrienden gemaakt. Dat zijn bijna allemaal ook buitenlanders. Wij praten altijd over onze landen, in het bijzonder over voetbal.

Over een paar weken ga ik terug naar Brazilië. Dit is een beetje triest maar Braziliëis mijn thuis, mijn plaats. Maar ik wil zeker hier terugkomen om de vrienden die ik hab hier gemaakt op te zoeken. Misschien wil ik hier ook naar de universiteit gaan, omdat Nederland veel rijker dan Brazilië is, zodat het gemakkelijker zou zijn om een goed leven te nemen. In mijn land zijn er vele fundamentele problemen zoals basisinfrastructuur en corruptie bij de overheid hebben dus ik zou willen dat mijn kinderen daar te verhogen, hoewel nog steeds, vind ik Brazilië het mooiste en het beste land in de wereld.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active