highschoolholland.reismee.nl

Gouda Excursie: molens & stroopwafels

Er zijn veel typische, authentieke steden te vinden in Nederland en Gouda is er zeker eentje van. Met haar 300 monumenten, al haar kazen en molens is deze stad zeker een bezoekje waard. Dat is wat onze High School Holland studenten dan ook deden. Samen met Angela en Jill vertrok deze groep gezellige studenten op zaterdag 23 mei naar Gouda om deze stad met eigen ogen te ontdekken.

Bij Nederland denken buitenlandse studenten vaak aan tulpen, klompen en molens. Hoe leuk is het dan om ook een bezoekje te brengen aan een echte molen en dit gebouw van binnen te mogen bekijken? De eerste stop van onze High School Holland studenten was dan ook een rondleiding bij een molen. De molenaar gaf ons uitleg over en een rondleiding door de molen. Zo vertelde hij dat hij nog elke dag in de molen werkt en dat ze allerlei soorten granen malen die weer verkocht worden aan bakkerijen en particulieren.

Stapje voor stapje liepen we de super steile traptreden op, helemaal naar de vijfde verdieping van de molen. Daar hebben we zelfs tussen de wieken door gelopen. Het bezoeken van de molen was dus niet alleen heel interessant, maar ook nog spannend!

Tijd voor wat vrije tijd in het mooie centrum van Gouda. Alle studenten keken hun ogen uit, want de meeste zijn zulke oude gebouwen niet gewend in het land waar ze vandaan komen. Van al die culturele indrukken krijg je natuurlijk honger en de volgende stop was bij een stroopwafelbakkerij. Daar hebben we genoten van een lunch met heerlijke broodjes.

Na de lunch waren we nog lang niet klaar met deze stroopwafelbakkerij, want we kregen een hele leuke rondleiding in hun stroopwafelfabriekje. Er is natuurlijk niets leukers dan ook zelf te ontdekken hoe je stroopwafels maakt. Onze studenten stoken hun handen uit de mouwen en gingen aan de slag met het maken van hun eerste, eigen stroopwafels. Iedereen mocht er ook eentje mee naar huis nemen om nog heerlijk na te genieten van deze heerlijke, typische Nederlandse delicatesse. Om die geur kan je tenslotte niet heen!

Ter afsluiting hebben we met zijn allen een drankje gedronken op een terrasje en lekker gekletst met elkaar. Het schooljaar is bijna voorbij en dat betekent dat dit het laatste uitje is voor onze studenten. De laatste keer dat we met de hele groep bij elkaar waren voordat iedereen weer terug naar zijn of haar thuisland gaat. Dit uitje was een hele mooie en leuke manier om het High School Holland schooljaar of semester af te sluiten met elkaar. Wij hebben heel erg genoten en wij hopen de studenten ook!