highschoolholland.reismee.nl

Gastouders Ron & Lucas vertellen: Italiaanse Carlo in Nederland

De afgelopen weken vlogen voorbij. Gelukkig vindt iedereen zijn draai in het gezin en we zijn blij om te zien dat Carlo ondernemend is ingesteld. Nog voor zijn uitwisseling startte, heeft hij te kennen gegeven dat hij erg graag door wil gaan met zijn favoriete sport: roeien.

We hebben een lokale roeivereniging gevonden die graag les wilde geven aan Carlo. Al tijdens de eerste week hadden we een gesprek met de trainer van de jeugd. Het blijkt dat de vereniging meer dan eens buitenlandse roeiers heeft mogen verwelkomen, wat natuurlijk erg leuk is.

Gelijk verandert de dynamiek in ons gezin weer. Waar ik train op dinsdagavond, donderdagavond en zondagochtend (drakenboot), traint Carlo op maandagavond, donderdagavond en zaterdagochtend.

De trainingen gaan voorspoedig. Het enige wat echter tegen valt is het koude water in de Nederlandse kanalen.

Op zaterdag 28 februari gaan de studenten een dag naar Amsterdam. De grootste uitdaging hier is de uitleg over het OV systeem in Nederland. Gelukkig is dit niet al te ingewikkeld en zover wij weten hebben alle studenten hier een geweldige dag gehad.

Inmiddels zijn de meeste post-its met Nederlandse woorden uit huis verdwenen en wordt er steeds meer in het Nederlands gecommuniceerd. Soms leidt dit nog wel tot verwarring, omdat we Carlo niet altijd verbeteren als hij een fout maakt, maar hem wel begrijpen, vooral als hij Engelse woorden mixt met Nederlandse woorden.

Ook is er een groot pakket bezorgd, afkomstig uit Italë. Opgestuurd door de ouders van Carlo, boordevol lokale lekkernijen, zoals dolci di mandorle (Siciliaanse amandelkoekjes), verschillende kaassoorten en vooral de citrusvruchten uit eigen tuin. De smaak hiervan is totaal niet te vergelijken met wat je hier in de winkel kan kopen, zo lekker!

Het paasweekend is een bijzonder weekend. Niet alleen omdat het prachtig mooi weer blijkt te worden maar ook omdat onze vorige student Romeo uit Belgie een weekend naar Nederland komt. We zijn 's zaterdags naar het World Pillow Fight Day in Utrecht gegaan en op zondag hebben we een bezoekjes gebracht aan het Keukenhof.

Het was al met al een enorm gezellig weekend!