highschoolholland.reismee.nl

Bruno: een Belgische man in Nederland

Mijn uitwisselingsprogramma is bijna klaar. 28 december, zal de wekker aflopen en ik zal de trein in Amsterdam Centraal nemen om naar Brussel terug te gaan. Vier maanden. Vier maanden in dit dichtbevolkte land, Nederland. Vier maanden in een andere taal, in een andere cultuur. Er zijn talloze dingen om te vertellen. Ik ga dus proberen om een leuke samenvatting te maken.

1) Oriƫntatie week

Het verhaal begint in Zevenaar, een dorpje waar we een oriƫntatie week voor uitwisselingstudenten hebben gehad. We waren allemaal een beetje ongeduldig om ons gastgezin en onze nieuwe omgeving te ontdekken. We moesten 5 dagen wachten. We waren op een camping naast een steenfabriek met veel uitwisselingstudenten . Ik was aangenaam verrassend om zoveel nationaliteiten te ontmoeten. Dat was inderdaad een multiculturele omgeving: Braziliaanse mensen, Australische mensen, Amerikaanse mensen en Thaise mensen. Ik vond dat heel interessant om de cultuur van deze mensen met onze cultuur te vergelijken. De reacties van de mensen op de verschillen tussen hun land en Nederland waren grappig om te horen. Niet bijzonder voor mij. Het weer in Belgiƫ is hetzelfde en het eten en gewoontes lijken op elkaar. Ik had niet een ''shock cultural' zoals de Braziliaanse mensen. Een Braziliaanse meisje heeft me bijvoorbeeld gezegd: ''Maar wat is dat voor een ontbijt! Broodjes,kaas, melk,koffie,ham..Dat is niet normaal. Dat is een snack! In Braziliƫ, eten we altijd veel vruchten met grote stukjes vlees en rijst.'' Ik vond het leuk om veel verschillende mensen te ontdekken. Veel mensen zijn goede vrienden geworden. Tussen Belgische mensen, is een mooie vriendschap geboren. Maar ik ben ook bevriend met uitwisselingstudenten van Braziliƫ en Verenigde Staten.

2) Mijn gastgezin

Mijn gastgezin was heel belangrijk tijdens deze vier maanden. Ik was de vierde Belgische uitwisselingstudent die ze kregen. Ik was direct goed in dit gastgezin. Ze waren altijd heel geduldig, vooraal wanneer ik Nederlands met mijn buitengewoon Frans accent sprak. Als ik hulp nodig had, waren ze bereid om mij te helpen. Er zijn vier mensen in mijn gastgezin: Ricardo, Kitty, Tycho en Dylan. Ricardo,de vader,is een heel bezig man. Elke dag, is hij wakker om half vier in de ochtend om naar zijn werk te gaan. Hij is bestuurder van een vrachtauto. Hij heeft de gewoonte om een beetje overal in Nederland te rijden. Hij moet meestal goederen leveren. Hij is heel sportief en handig. Hij kan heel serieus zijn bijvoorbeeld toen hij een opmerking aan Tycho en Dylan maakt over hun gedrag. Maar in het algemeen, lacht hij graag. Hij kan goed met kinderen overweg en vindt dat leuk om met de kinderen te spelen. Hij vertelt grappige mopjes. Hij is supporter van Ajax en leert me veel dingen over voetbal.
Kitty,de moeder, is een heel geduldig vrouw. Ik heb haar nog nooit boos gezien. Ze is in het algemeen ontspannen, ijverig en altijd bereid om me te helpen. Ze is verpleegster en helpt af en toe op de basisschool van Tycho en Dylan wanneer sommige docenten afwezig zijn. Ze zorgt altijd voor haar twee kinderen. Ze kookt altijd zeer goed.

Dat is heel grappig om twee gastbroers van 6 jaar oud te hebben. In het huis , is nooit een vervelende stilte dankzij hen. Ze spelen en lachen altijd. Als ik Tycho en Dylan zie, zou ik zelf best wel weer eens kind willen zijn. Ik heb verschillende keren met hen gespeeld.
Tycho is een heel populaire leerling in zijn basisschool. Hij is heel vaak gemotiveerd om nieuwe dingen te leren. Hij is ook heel leergierig om nieuwe woorden te weten. Hij heeft ook veel energie. De hele dag, is hij in beweging. Natuurlijk, is hij soms moe aan het eind van de dag. Dat is een jongen die geniet van het leven. Hij is heel geduldig en vindt het leuk om me dingen uit te leggen. Dylan is een heel grappig kereltje. Hij is soms een beetje boos maar dat duurt nooit heel lang. Dylan kan plotseling niet tevreden lijken en na 5 seconden lacht hij. Hij is soms een beetje verlegen met sommige mensen maar niet met mij. Hij vindt het leuk om met de wii en de ds te spelen. Hij spreekt heel veel en vindt het leuk om de baas te spelen. Hij is fanatiek van voetbal. Hij zegt dat de meisjes dom zijn maar dat is niet juist omdat hij af en toe met de meisjes speelt maar dat durft hij niet te zeggen. Hij zegt altijd veel grappige dingen en lacht veel.

3) Almere

Ik woon in Almere. Binnenkort, zal ik zeggen: Ik heb in Almere gewoond. Wat mag ik over deze stad zeggen ? Almere is een aangename stad om in te wonen. Dat is een nieuwe stad met moderne gebouwen die begint om heel belangrijk in Nederland te worden. Dat is misschien niet bijzonder interessant voor de toeristen maar er zijn veel voordelen om in Almere te wonen. Er is een centrum met winkels, restaurants, snacks, schouwburg, kroegen en een bioscoop. Dat is altijd gezellig om in de centrum te wandelen. Ik ben een keer in de schouwburg van Almere geweest. Dat was heel leuk. Je moet niet voor de garderobe betalen en je krijgt altijd een gratis drankje. We hebben een voorstelling van een onbekende maar talentvolle artiest gezien. Het was heel grappig. We zijn uit ons dak gegaan. Almere is ook dichtbij van veel heel leuke steden van Nederland, bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam. In Almere, zijn er verschillende mogelijkheden om aan sport te doen. Er zijn veel leuke wegen om te hardlopen, bijvoorbeeld een mooi weg waar je in de natuur naast de kasteel kunt hardlopen. Ik ben ook verschillende keren in Spartacus Fitness Centrum naast mijn huis geweest om fitness te doen. Niet heel lang geleden, heb ik 10 lessen van tennis in de club Joymere in Filmwijk gevolgd. Ik vond dat heel interessant om tennislessen in het Nederlands te hebben. In Almere, is er ook veel ruimte om te fietsen.

4) Amsterdam

Amsterdam! The city in Holland uiteraard! We noemen soms Amsterdam de '' het Venetiƫ van het Noorden'' en dat is een goede bijnaam. De stad is altijd prachtig tijdens de nacht. Ik ben veel keer geweest. Dat was een beetje mijn tweede stad in Nederland. Er zijn altijd veel dingen om te doen. Ik heb een beetje overal gewandeld en ik heb veel mooie dingen gezien. Ik ben in de Red Light District geweest maar dat was tegen mijn wil. Voor sommige mensen, is dat heel gemakkelijk om een samenvatting van Amsterdam te maken: Sex, drugs en fiets. Voor mij, is Amsterdam een stad rijk in museums, mooie gebouwen, mooie huizen, romantische grachten en buitengewone winkels. Ik heb drie museums bezocht: Van Gogh Museum, Rijksmuseum, Scheepvaartmuseum. Dankzij deze museums, heb ik heel veel over de geschiedenis, de kunst en de cultuur van Nederland geleerd. In Amsterdam, ben ik een beetje een dromer die probeert om zoveel mogelijk foto's te maken. Ik verveel me nooit. Ik ken leuk kroegen in Amsterdam. Ik heb soms afspraken met vrienden om een drankje in Amsterdam te nemen. De stad is altijd heel druk en in beweging. Er zijn altijd veel onafhankelijke artiesten en demonstraties op het bekend plaats op de dam.

5) Het eten

Het eten in Nederland... Niet bijzonder heel exotisch als je met de Belgiƫ vergelijkt. Maar ik wist het niet dat Nederland zoveel lekkere specialiteiten had. Bijvoorbeeld: de haring die is verrukkelijk in Nederland. Ik heb de gewoonte om een broodje haring elke vrijdag na school te eten. Dat is een geheim maar ik denk dat ik verslaafd op de haring ben. In mijn gastgezin, eten we in het algemeen stamppot. De stamppot veranderd altijd. Een dag, is dat een stamppot met boerenkool, een andere met zuurkool of met wortel. Veel uitwisselingstudenten vinden dat smerig maar ik ben het er niet mee eens. Dat is lekker en bovendien goed voor de gezondheid.
Natuurlijk heb ik anderen typisch Nederlands producten geprobeerd: hagelslag, allerlei soorten van kaas, pepernoten, kruidnoten, rookworst, kibbeling,oliebollen... Maar er was een fenomeen in Nederland dat ik helemaal niet ken: De speciale snacks uit de muur te trekken en de bekendst is onmiskenbaar FEBO. FEBO is heel handig zoals fast food. Je bent niet verplicht om in het Nederlands te spreken als je wilt eten. Dat is natuurlijk een mopje maar ik vind FEBO goedkope en genoeg lekker om te eten. Als de mensen me zeggen dat het eten in van FEBO voor honden is, zal ik zeggen: Misschien wel dat ik een beetje een hond ben.

6) Sinterklaas

Er zijn veel typische tradities in Nederland waar de inwoners altijd heel trouw aan zijn. De meest populaire is Sinterklaas en misschien sommige mensen weten het niet maar Sinterklaas wordt ook in Belgiƫ gevierd. Maar dat is een feestje minder populaire dan hier. Er zijn minder festiviteiten, speciale programma's op de televisie en liedjes in Belgiƫ. Sinterklaas wordt 6 december in Belgiƫ gevierd . We krijgen natuurlijk snoepjes in ons schoenen maar geen pepernoten helaas. De goedheiligman van Belgiƫ kan misschien niet heel logisch voor de Nederlandse mensen lijken. In Belgiƫ, weten we het niet waar Sinterklas vandaan komt. Dat is een vriendelijk man die geeft cadeaus.. Dat is alles. Hij komt niet van Spanje tot Nederland met zijn zwarte pieten op stoomboot. Hij heeft geen paard maar een magische ezel. Sinterklaas is altijd met alleen een Zwarte piet om de cadeaus te geven. De anderen zwarte pieten zijn lui om te helpen...
We hebben Sinterklaas in mijn gastgezien gevierd. Dat was heel leuk. Mijn gastgezin heeft een sinterklaas en twee zwarte pieten voor de kinderen geregeld. We hebben pepernoten en schuimpjes gekregen.. Lekker! Ik ben ook op schoot van sinterklaas geweest. Ik snap niet waarom alleen de kleine kinderen mogen komen en ik niet. Sinterklaas is heel leuk en spreekt een beetje Frans: Bonjour, je suis Saint-Nicolas, ca va ? Kom op schoot Bruno.. Je suis tres sterk..'' Dat was heel grappig.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active