highschoolholland.reismee.nl

Anne Charlotte heeft een half jaar in Nederland gewoond. Wat viel haar eigenlijk op?

Het einde van mijn verblijft komt er aan, het is nu tijd om een balans op te maken..


Waarom wilde ik vertrekken?
Het idee om te vertrekken is bij me opgekomen toen ik in de 4de klas zat. Ik wilde eerst 3 maanden gaan studeren in het buitenland tijdens mijn school studie. (Tussen de 4de en de 5de klas) Maar dat was te moeilijk vanwege mijn examens die er aan zaten te komen tijdens de Kerst. Dus heb ik besloten te vetrekken na mijn 6de school jaar, voor de universiteit. De hoofdreden was om een taal te leren. Nederlands is heel belangrijk in België om een baan te vinden. Vooral als je dichtbij Brussel en de taalkundige grens woont. Zoals ik. Een andere rede was om even uit huis te zijn, ademen,.. En de laatste reden was, even een pauze hebben voordat mijn studies begonnen. Natuurlijk was ik bang om alles achter me te laten, bij onbekende mensen te gaan wonen en naar een nieuwe school gaan, maar in feite, realiseerde ik dat niet echt.

Vanaf mijn vertrek tot nu
Ik ben op 22 augustus uit België vertrokken. Voordat ik vertrok heb ik nog een groot feest gegeven bij mij thuis met bijna al mijn vrienden! (Dat werkt heel erg goed om daarna verdrietig te zijn!). Ik heb de trein genomen naar Schiphol met 2 andere uitwisselingstudenten van wie één mijn klasgenoot is. We hebben samen gehuild wanneer de trein vertrok.
Toen we aankwamen op Schiphol, wachtten er een paar mensen van de organisatie (Travel Active) om ons verder te begeleiden. We hebben met de andere uitwisselingstudenten een bus genomen naar Zevenaar waar we een week verbleven. De andere uitwisselingstudenten kwamen uit Thailand, Australië, Brazilië en de Verenigde staten, ... echt verrassend !
In Zevenaar hebben we een beetje rondgelopen, gefietst (sommige mensen konden bijna niet fietsen !) en de Nederlandse cultuur ontdekt, maar bijna geen Nederlands gesproken (veel Engels). Dus, wanneer de gastgezinnen ons hadden opgehaald, konden we bijna niet communiceren en voelden we ons alleen! In de auto, op de heenweg, antwoordde ik altijd ‘'ja, ja, ja, nee'' maar ik snapte helemaal niet van wat deze twee onbekende mensen tegen me zeiden! Het was echt moeilijk de eerste weken met de taal en de nieuwe school, maar gelukkig waren er mensen om me te helpen! En natuurlijk Robin, mijn vriendje. Hij is de zoon van de vrienden van mijn gastgezin.

Verschillen in cultuur

- Het eten: Hier eten we ongeveer om 17u30-18u00. In België ongeveer om 19u00 - 20u00. Bijna elk avond is het aardappelen-vlees-groeten.
- De mensen: Hier, zijn ze hartelijker. Iedereen zeg ‘'Hoi'' tegen elkaar. Dat is heel anders dan in België. De jongeren gebruiken heel veel Twitter om alles te vertellen over hun leven.
- Er is minder druk om een goede baan te krijgen. In België worden we beoordeeld op onze baan en onze studie, er is ook meer plek voor kunst hier.
- Fietsen worden veel gebruikt hier in Nederland.
- Om iemand te groeten in België, geven we een kus op de wang. Hier niet.
- Bijna alle jongens gebruiken gel ! (Ik vind dat echt lelijk trouwens !)
- Tijdens wiskunde gebruiken de leerlingen ALTIJD hun rekenmachine. In België leren we met formules te werken.
- Op school zijn er 2 pauzes van 20 en 25 minuten. In België is er 1 pauze van 15minuten en 1 pauze van 40min.
- Hema is de winkel voor alles !
- De school is moderner in Nederland (Bijv: Overal Smartboarden)
- Sinterklaas is hier belangrijker dan in België.

Daarna
Tussen 24 december '11 en 28 januari '12, ben ik terug in België. Daarna vertrek ik naar Canada voor 5 maanden om Engels te leren. In Truro, Nova Scotia om precies te zijn. Net zoals hier, zal ik naar een school gaan tot het einde van het schooljaar.
Mijn toekomstig gastgezin heeft geen kinderen. Maar er zal een andere uitwisselingstudente aanwezig zijn, namelijk Shinging Wang uit China !
Na deze reis wil ik het internationale recht gaan studeren in België. Ik hoop dat ik in de toekomst nog veel zal gaan reizen!

Anne-Charlotte Baar,
Uitwisselingstudent (augustus-december '11)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active