highschoolholland.reismee.nl

Mijn ervaring in Holland! Patrick uit Franstalig België vertelt.

Ik ben sinds enkele maanden in Holland maar waarom heb ik Holland gekozen? Misschien omdat het een nationale taal van mijn land is of omdat met al de politieke problemen van België ik dacht dat een goede oplossing was. Maar voornamelijk was het om de cultuur van een ander land te ontdekken. Je kunt denken dat uit de taal is er geen meer verschil. Wat een verassing toen ik kwam.

De eerste dagen wilde mijn gastzin zijn nieuwe uitwisselingsstudent laten zien. Ik heb mijn hele familie en de buurt ontmoeten, het centrum van Alkmaar en mijn nieuwe school. Deze dagen waren een beetje moeilijk in termen van de taal. Ik kon bijna niks begrijpen en als ik iets moest zeggen meestal heb ik Engels gebruiken. Maar snel heb ik mijn best doen om een goede zin te maken.

Tijdens de week ging ik naar school, Jan Arentsz, een heel grote school, vind ik, met meer dan 2000 studenten. De school was ook modern, met digiboord en automatische kluisjes. Misschien ben ik te veel in een oude school geweest. Ik zat op de 5de met studenten van 16 of 17 jaar. Maar tegenwoordig dan mij, met de school werk, hebben ze niet zo veel vrij tijd om iets te doen; Dus na school heb ik nog andere mensen geprobeerd te ontmoeten. Ik dacht dat de beste weg om het doen de sport was. Ik ben in de tafeltennis centrum Alkmaar geweest maar ook in de dansen les. De dansen cultuur is hele grote in Holland. Het is wel leuk. Ik heb de streetdance in Ierland ontdekt. Ik wilde dus doorgaan. De lessen waren echt leuk maar nog leuker is op het weekend op waagplein uitgaan, of als het kan in Amsterdam. In Alkmaar is het nog makkelijke om vrienden in de club te ontmoeten en er is nog de mogelijkheid om andere mensen te ontmoeten. Je hoeft niet hen kennen want de mensen zijn echt open. Holland heeft nog zijn eigen muziek, raar liedjes voor een club (' Viva Hollandia') maar iedereen kent de woorden. Eindelijk is er meer zanger dan danser maar ik denk het is nog een paart van de cultuur.

Er is ook de cultuur van ' Ik zeg wat ik denk'. De Nederlander zijn direct en recht als ze spreken maar zo weet je wat ze bedoelen. De Nederlandse humor is een beetje moeilijk om te begrijpen. Soms zeggen ze iets tegen jou over wat je kost of je niveau met de taal. Het is eindelijk alleen een grapje maar je weet niet hoe moet jij je dragen.

Het contact met mijn gast zin is onmogelijk. Het gaat echt moeilijk voor iedereen wanneer zal ik moeten teruggaan. Ik heb nu twee kleine zussen. Tussen de poppetjes en de bloemen kamers was het echt een nieuwe ervaring voor mij. Met Rienk was het een beetje special vind ik. Ik was een beetje zo de zoon dat hij niet had. We hebben zoveel dingen gedaan. Veel weekend zijn we ergens, bos, duin of echt in een stad met de fiets of met de auto geweest. We deden geocaching, de bedoeling is ergens een geheim van iemand anders zoeken met de GPS coördinaten. Ik heb zo veel plekken ontdekt. En tijdens de week gingen we nog vaak poolen. Hij probeerde een beetje zijn talent laten zien.

Met Sylvia deed ik veel sport tussen Zumba, Pilates en Fitness maar ik ben ook heel lang nacht met haar gebleven om over iets te spreken. Het was onze filosofie nacht.
Mijn contact met mijn gast zin is zo goed dat ik voor de ouders van Sylvia zei 'opa en oma'
Met mijn ziekte moet ik een dieet houden. Het was een beetje lastig voor mijn gast zin maar elke dagen was het een nieuw experiment in de keuken en natuurlijk altijd lekker.

Ten slotte was mijn uitwisseling program elke dag een ander experiment, met de taal, met de cultuur, met contact tussen de mensen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active