highschoolholland.reismee.nl

Dario uit Franstalig België vertelt over de grootste verschillen tussen België en Nederland

Hallo!


Mijn naam is Dario en ik ben een Belgisch Franstalige uitwisselingstudent wonend in Nederland. Hier komen de verschillen tussen mijn school in België en hier. Enjoy!^^

Hetgrootste verschil denk ik is dat de regels in mijn school in België veel strenger zijn. Ze laten ons minder dingen toe. Bijvoorbeeld mogen we niet zomaar uit de klas lopen om naar ons kluisje te gaan of naar de toiletten; we mogen ook nooit naar muziek luisteren tijdens de lessen. Ten slottezijn we niet geautoriseerd om terug naar huis te gaan zonder toestemming van onze ouders als er een les uitvalt.

Bovendien gaat bijna iedereen hier in Nederland met de fiets naar school. In België is het anders. Onze ouders brengen ons of we gaan met de bus, maar niet met de fiets. Er is misschien een procent van de school die met de fiets gaat, dus is het heel anders.

Ook hebben we in België geen aula waar we in de pauzen zitten, maar moeten we buiten op de plaats blijven, zelfs in winter of als het regent. Alleen in de middag pauze mogen we binnen eten.

Ik heb hier ook een paar lessen die ik in België niet had: CKV, maatschappijleer, en begeleidingsles. En ik heb hier minder uren les dan in België, omdat ik minder uren voor een vak heb per week. Hier kunnen we niet meer dan drie uren per week dezelfde vak hebben. In België is het meestal vier of vijf uren, we konden ook acht uur wiskunde per week hebben (voor de gekken).

Ten slottehebben we hier vier toetsweken inhet schooljaar. In België hebben we examens voor Kerstmis en aan het einde van het schooljaar, der is dus meer stof te leren en de toetsenzijn ingedeeld over twee weken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active