highschoolholland.reismee.nl

Lieve Pedro, het jaar met jou is omgevlogen

Lieve Pedro,

Het jaar is omgevlogen. Je bent op 16 augustus aangekomen in Nederland voor jouw jaar High School Holland. Na een oriëntatieweek in Giesbeek hebben wij jou op 23 augustus opgehaald. Terwijl jullie net op de fiets waren aangekomen bij 't Olde Schop, reden wij langs om de auto te gaan parkeren en zo zagen wij elkaar voor de eerste keer 'in levende lijve'.

Thuisgekomen lieten we jou het huis zien en natuurlijk was je nieuwsgierig naar je kamer. Ondanks dat je de poster van Ronaldinho maar niets vond, heb je 'm toch het hele jaar laten hangen. 's Avonds heb je kennisgemaakt met de rest van jouw gastgezin dus jouw familie voor het komende jaar.

De eerste week hebben we rustig aan gedaan. Na die week hebben we op Rotterdam Centraal Station Camille opgehaald en zijn we 's middags meteen naar het kraamfeest van Amy op Marienwaerdt gegaan. Dat was jouw kennismaking met de familie van Henny. Het was het eerste uitstapje van heel veel uitstapjes:

• Madurodam
  • Keukenhof
  • Efteling
  • Volendam en Marken
  • Dolfinarium

En misschien ben ik er nog een paar vergeten.

Je kon niet meteen naar school, dus had je wat langer vrij dan de bedoeling was maar gelukkig kon je toen naar het Erasmus College in Zoetermeer. Het was wel een flink stuk fietsen. Henny was in die periode thuis en dat was heel fijn want hij kon daardoor veel met jou en Camille doen.

Er waren heel wat feestjes de eerste maanden:

- Camille en Gerdy waren jarig en daardoor leerde je ook de familie van Gerdy kennen en veel van onze vrienden.
- Oma Jo werd 80 jaar en gaf een groot feest en je hebt het huwelijk van Rik en Judith meegemaakt.
- Je weet nu ook wat Sinterklaas inhoudt en weet wat gourmetten, oftewel 'eten met kleine pannetjes', is. Je hebt steeds nieuwe dingen gegeten en alles in ieder geval geproefd zonder te zeuren. EN..... je hebt geschaatst. Je bent echt stoer hoor!

Ook Travel Active organiseerde leuke activiteiten:

• weekend Parijs
  • schaatsen op de ijsbaan in Utrecht
  • dag Amsterdam in het najaar en in het voorjaar
  • weekend Berlijn

Je hebt nog meer van Europa gezien.

• Met Lucas en zijn gastouders ben je op wintersport geweest naar Zuschen in Duitsland. Daar heb je voor het eerst van je leven op ski's gestaan en geskied. En dat hebben wij nog nooit gedaan.
  • We zijn zelf met jou met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk gevlogen en hebben zo'n beetje alle leuke plaatsen aan de Cote d'Azur bezocht. Van Monte Carlo in het oosten tot en met Saint Tropez dat een stuk westelijker is gelegen.
  • En je had geluk dat je met school ‘het Erasmus College' mee mocht naar Banyoles in de Pyreneeën van Frankrijk en Barcelona in Spanje.

Je bent dit jaar echt een zoon voor ons en een broer(tje) voor Rik, Robbert en Kirsten geweest. Ook Judith, Alies en John zijn gek op je.

Boodschappen doen, naar de markt, de telefoon opnemen, tafel dekken en afruimen, de afwasmachine in- en uitruimen, het maakt jou niet uit.

Zonder klagen ben je in weer en wind, met zon en in de regen, twee keer per week gaan trainen en heb je alleen een wedstrijd gemist als je voor Travel Active weg was.

Normaal zaalvoetbal je en is het veld niet zo groot, nu heb je je mannetje gestaan bij het veldvoetbal. En dat was niet je enige lichaamsbeweging. Elke dag, vijf dagen in de week ben je heen en weer naar school gefietst: 10 kilometer heen en 10 kilometer terug. Weet je hoeveel kilometer je ongeveer hebt gefietst? Bijna 2.000!

Je hebt natuurlijk schoolvakanties gehad en dan hoefde je niet te fietsen, maar je had ook weleens een schoolfeest of iets anders aan de hand en dan fietste je ook weer vrolijk heen en weer.

Gelukkig ben je niet echt ziek geweest, wel een paar keer verkouden en in mei had je last van je knie.

Vooral de 2e helft van het jaar zijn er veel contacten geweest met je mede-studenten van Travel Active en naarmate het schooljaar naderde, werden er meer -afscheids-feestjes gegeven. Zo reisde je heel wat af met de bus en de trein door Nederland.

Op school heb je onwijs goed je best gedaan, je hebt dan ook een mooi rapport om aan je school in Belo Horizonte te overhandigen.

Daarnaast heeft Travel Active een prachtig certificaat afgegeven.

Dit boek is ons afscheidscadeau aan jou en we hopen dat je het leuk vindt en er nog vaak en met veel plezier in zult kijken.

Ook kun je het natuurlijk aan alle mensen in Brazilië - die nieuwsgierig zijn naar jouw jaar in Nederland - laten zien. Zij zullen zeker hartstikke jaloers zijn!!!!!!!!!!!!!

Wij zijn met z'n allen heel trots op jou en zijn ontzettend blij dat jij onze uitwisselingsstudent was. Je zult altijd een heel warm plekje in ons hart hebben.

Dikke kussen,

Je Nederlandse vader en moeder, Henny en Gerdy