highschoolholland.reismee.nl

Interview: Tiara uit Thailand woont een schooljaar in Nederland!

Jaarlijks nemen tientallen buitenlandse jongeren deel aan het High School Holland programma van Travel Active. Zij gaan hier naar school en wonen een (half) schooljaar bij een Nederlands gastgezin. Zo leren zij het Nederlandse gezinsleven van alle dag en ook de Nederlandse taal kennen. Gastouders geven de buitenlandse student een tweede thuis, een veilige haven en de mogelijkheid om in Nederland op ontdekkingsreis te gaan.

Tiara uit Thailand is 16 jaar en woont dit schooljaar bij de familie Potveer in Hoogwoud. Op de vraag waarom ze nu juist voor Nederland heeft gekozen om een jaar op uitwisseling te gaan, antwoordt ze: 'omdat het minder druk is dan Thailand en ik gehoord had dat het een heel mooi land is. Ik vind het erg leuk om in Hoogwoud te wonen omdat het zo rustig is, heel anders dan waar ik vandaan kom. Daar zijn altijd heel veel mensen om je heen'.

In haar vrije tijd luistert ze veel naar muziek en ook zit ze op zwemles om haar zwemdiploma te halen. Samen met haar gastouders kijkt ze ook naar Nederlandse TV-programma\'s als ‘The Voice of Holland\' en ‘Achter gesloten deuren\'. Met wat uitleg en vertaling kan ze dit al goed volgen.

School
Natuurlijk heeft Tiara op school ook best wat verschillen met een Thaise school opgemerkt. 'In Nederland is iedereen heel stil in de klas en je mag hier ook zeker niet te laat in de les komen. In Thailand letten ze hier veel minder op en praat iedereen door elkaar'. Ook moet Tiara in Thailand een uniform aan en moeten de haren tot vier centimeter onder het oor vallen. Tiara: 'hier in Nederland zijn die regels er allemaal niet, dus ik heb mijn haar laten groeien en er highlights in laten zetten!'.

Nederland leren kennen
Tijdens hun tijd in Nederland staan de buitenlandse jongeren en de gastgezinnen onder begeleiding van een regionale vrijwilliger van Travel Active, waarbij ze altijd terecht kunnen met vragen. Daarnaast organiseert Travel Active geregeld excursies in Nederland om de studenten uitgebreid kennis te laten maken met Nederland. Tiara: 'ik ben buiten Hoogwoud met mijn gastouders al in veel plaatsen geweest zoals Alkmaar, Amsterdam, Hoorn en naar het strand in Katwijk. Ook ben ik laatst met de andere uitwisselingsstudenten van Travel Active op schaatsexcursie geweest en zijn we naar Giethoorn geweest. Dat was erg leuk'. Buiten de Nederlandse excursies is het voor de studenten ook mogelijk om op excursie te gaan naar Parijs. Ook daar is Tiara dus al geweest. Als klap op de vuurpijl gaat ze ook nog met haar gastouders naar Curacao om de andere gezinsleden te ontmoeten

Zijn er nog dingen die Tiara typisch Nederlands vindt? 'Ja, het eten. In Nederland eet iedereen brood in de ochtend en middag, in Thailand rijst. Verder gaan scholieren met de fiets naar school en in Thailand met de brommer. Ook doe je in Thailand je schoenen uit in huis en in Nederland niet'.
Het lekkerste eten in Nederland vindt ze stamppotten en ovenschotels en natuurlijk de bekende Hollandse snacks.

Het gezin Potveer vindt het erg leuk dat Tiara bij hen woont. Zij stellen hun huis graag beschikbaar voor iemand die verder wil komen in het leven en een uitwisseling op 16-jarige leeftijd aandurft. Het is voor beiden erg leerzaam. Ze zijn zelf al eens in Noord-Thailand geweest, de regio waar Tiara vandaan komt en herkennen nu veel van wat zij vertelt over haar land. Zo is het in Thailand niet netjes om hard te praten of met de deur te slaan en is iedereen heel netjes in de omgang met elkaar. Dit zien ze ook bij Tiara terug.

Zelf ook gastgezin worden?
Travel Active is voor komend half jaar op zoek naar gastgezinnen die een buitenlandse scholier een warm thuis willen geven zodat zij van daaruit Nederland kunnen leren kennen. Begin januari komen scholieren tussen de 15 en 18 jaar uit o.a. Franstalig-België, Brazilië, Australië en Ecuador naar Nederland voor hun uitwisseling. Lijkt het u leuk om vanuit uw eigen huis kennis te maken met een andere cultuur en wilt u meer informatie over het High School Holland programma? Kijk dan op onze website welke studenten er nog een gastgezin zoeken!