highschoolholland.reismee.nl

Oriëntatiedag 4: Nederlandse les

Ook op donderdag starten wij onze dag weer met een lekker ontbijtje. Even zorgen voor lekker veel energie, want de studenten moeten een Nederlandse toets maken.

In hun thuisland hebben de studenten een Nederlandse cursus gevolgd en met deze toets wordt hun kennis getest over wat ze tot nu toe allemaal al kunnen. Ze zijn erg zenuwachtig, maar wij stellen hun gerust dat deze toets alleen maar bedoeld is zodat we kunnen bepalen wat hun niveau is en in welke Nederlandse klas ze de komende twee dagen dan het beste in passen.

We hebben een beginners en intermediate toets. De Belgen maken de intermediate toets en veel van de andere studenten maken de beginnerstoets, hoewel sommige studenten het ook al aandurven om de intermediate toets te maken. De toets duurt ongeveer een half uurtje en terwijl wij de toets nakijken, kunnen de studenten genieten van het mooie weer. Uiteindelijk hebben wij de studenten in 5 groepen verdeeld, waarvan groep 1 op het hoge intermediate niveau zitten en groep 5 de beginners zijn.

Tegen de lunch arriveren de Nederlandse docenten en nadat iedereen heerlijk genoten heeft van de lunch, kunnen we beginnen met de Nederlandse les. De groepjes bestaan uit zo'n 11 tot 15 studenten, zodat er goed en effectief kan worden lesgegeven.

Alle studenten zijn heel erg gemotiveerd en geïnteresseerd in de Nederlandse taal en de lessen en als we tijdens de pauze even met de docenten en de studenten kletsen, geeft iedereen aan dat ze precies op het goede niveau zijn geplaatst en dat ze het erg leuk vidnen. Eén groepje is zelfs buiten gaan zitten met hun tafels, stoelen en whiteboard om zo ook van het heerlijke weer te kunnen genieten.

Het is een volle dag voor de studenten, want ook 's avonds gaan we gewoon nog door met de Nederlandse les. Gelukkig wel in de vorm van het spelen van Nederlandse spelletjes, dus hebben we een mooie combinatie weten te maken van het leren van de Nederlandse taal en plezier hebben.

Als de lessen rond 21:00 zijn afgelopen, heeft iedereen nog wat vrije tijd. Maar de studenten kunnen de Nederlandse taal nu al niet meer loslaten! Zo wordt er gebadmintond en elke keer als de shuttle geraakt wordt, wordt er in het Nederlands geteld. Zo komen ze bijna tot aan de 50! En niet alleen genieten de studenten van hun vrije tijd, ook hun corvee houden ze goed bij. Iedere dag worden er andere studenten ingedeeld zodat iedereen aan de beurt komt en iedereen doet echt zijn of haar best! Om 23.00 gaat iedereen weer naar bed en sluiten wij de dag ook fijn af.