highschoolholland.reismee.nl

Oriëntatiedag 2: als een echte Nederlander op de fiets

Dinsdagochtend. Op Schiphol ontbijten Angela en Diego in het hotel en vertrekken dan richting Summercamp Heino. Diego was uiteindelijk rond 01.00 door de douane heen en doodop van de lange vlucht en urenlange vertraging in Lissabon.

Terwijl Angela en Diego in het hotel ontbijten, zijn Jill en Kayleigh ook opgestaan met de andere studenten en naar de ontbijtzaal gegaan. Even wennen voor sommigen, dat Nederlandse ontbijt, bestaande uit onder anderebrood met kaas en melk.

Na het ontbijt is het tijd voor de verkeersles. Hoe werkt het verkeer in Nederland, wat zijn de regels, waar moet je allemaal op letten? Misschien lijkt dit overbodig en hetzelfde als in andere landen, maar de studenten krijgen nu in Nederland een andere rol in het verkeer: ze zijn hier ineens de fietser! Alle ins en outs worden doorgenomen, verkeersborden worden bekeken en uitgelegd, verkeerssituaties worden besproken, zodat iedereen precies weet wat te doen als we vanmiddag zelf de fiets op gaan!

Net voor de lunch komen Regio Coördinatoren Jetty en Marlouk aan die vanmiddag mee zullen gaan fietsen. Ook komenAngela en Diego aan, en na het uitladen van Diego's spulletjes gaan we met z'n allen lunchen. Naast brood, kaas, ham, nutella enmelk mogen de studenten ook een ongezonde snack pakken... een frikandel! Hun eerste kennismaking met het Nederlandse fastfood. Voor sommigen onbekend en 'eng', voor anderen een openbaring!

Na de lunch mag iedereen een eigen fiets uitzoeken voor de fietstocht. Het is even wennen, zo'n hoog zadel. Na watpassen en meten heeft iedereen een goede fiets gevonden en kunnen we vertrekken. De één stapt wat soepeler op dan de ander, en sommige hebben ook een zetje nodig. Na wat bijna-botsingen, vallen en gezellig gesprekken op de fiets zijn we aangekomen in het dorp van Raalte. Daar krijgen destudenten vrije tijd om wat rond te lopen, te winkelen en velen tikken een simkaart op de kop. Gelukkig houden we het redelijk droog, en komen we twee uur later ook weer droog terug op het kampterrein. Na wat vrije tijd hier gaan we met z'n allen eten.

Na het eten gaan de studenten een brief schrijven aan zichzelf. Nu is iedereen nog hyper van de aankomst in Nederland, is alles nieuw, voelt het nog een beetje als vakantie op het zomerkamp, maar het kan zijn dat er straks een moment van heimwee komt. Ze schrijven nu een brief aan hun verdrietige zelf, waarin ze zichzelf zullen motiveren met hun enthousiasme van nu. Ze krijgen de opdracht zichzelf op te peppen in deze brief en het gevoel wat ze nu voelen over te brengen. Mocht er dan een moment komen van heimwee en verdriet tijdens hun uitwisseling, dan sturen wij deze brief naar hen op. Ze schrijven het in hunmoedertaal en plakken de envelop ook zelf dicht, zodat alleen zij deze brief zullen lezen. ls er geen sprake is van heimwee, dan ontvangen ze deze brief aan het einde van hun uitwisseling zodat ze alsnog kunnen teruglezen wat ze tijdens deze oriëntatieweek hebben gevoeld en gedacht.

Hierna wordt ergevoetbald,gebadmintond, kunnen de studenten naar de bioscoop,de pizzahut of de disco op het terrein. Sommigen blijven lekker aan tafel kletsen met elkaar. Iets na 23.00 ligt iedereen weer op bed en gaan de lichten uit.

Bekijk ook de foto's van deze dag via het kopje foto's. Wil je op de hoogte blijven van de oriëntatieweek en de blogs van studenten en gastgezinnen die gaan komen? Schrijf je dan hier rechts in om je te abonneren op deze blog. Tot morgen!