highschoolholland.reismee.nl

Carlo in Nederland: afscheid nemen bestaat niet

Het staat ons nog vers in het geheugen gegrifd: op 10 januari in de vroege ochtend rijden we van Alkmaar naar Heino om “onze Carlo” op te halen die dan samen met ons begint aan zijn 6 maanden durende High School Holland ervaring. Het leven met zijn drieën voelde zo gewoon na 5 maanden, dat we niet eens door hadden dat het einde alweer in zicht was.

Nadat we eind mei terug kwamen van vakantie en we Carlo ophaalden bij zijn vakantie gastgezin, realiseerden we ons allemaal dat het niet lang meer zou duren voor hij terug zou gaan naar huis.

Maar eerst 8 juni, Carlo’s 18e verjaardag. Om het een speciaal tintje te geven zijn we die avond uit eten gegaan in onze eigen stad Alkmaar. Op een mooie plek in de binnenstad staat een restaurant welke een tafel voor 4 personen heeft hoog in een toren, waarmee je de hele stad kunt overzien. Het was een bijzondere avond voor ons allemaal.

Elk weekend is er wel wat te doen voor hem, een feestje hier, een festival daar. Je kunt duidelijk merken dat het festival seizoen in Nederland gestart is en dat hij veel vrienden heeft gemaakt die hem overal mee naar toe willen nemen. Ook komen de studenten die in januari naar Nederland zijn gekomen nog een aantal keren bij elkaar om afscheid van elkaar te nemen.

Het laatste weekend besluiten we er een familieweekend van te maken en we bezoeken de top attractie van Nederland, het Rijksmuseum. Een hele tijd dwalen we door dit museum. De nachtwacht, de werken van Rembrandt. We zien er een hoop, maar één dag is zeker niet genoeg! Amsterdam blijft toch wel een favoriete plek en na het bezoek aan het Rijksmuseam, lopen we nog voor een keertje door de straten van Amsterdam en over de grachten.

De laatste week breekt aan. De grote dozen met spullen die in januari bij ons aangekomen zijn, staan weer klaar om terug te gaan naar Palermo. Ook moeten de boeken ingeleverd worden, de uitschrijving bij de gemeente moet gebeuren en het onvermijdelijke afscheid van klasgenoten, sportmaatjes en vrienden staan op het programma.

Op vrijdag 3 juli nemen wij Carlo nog 1 keer mee naar Amsterdam om ‘s avonds op de 27ste etage van het Okura hotel bij Ciel Bleu te gaan eten. Wederom een diner op grote hoogte net als met zijn verjaardag, maar nu met uitzicht over onze hoofdstad.

De gastouders die bij de Meet Your Student dag waren in Heino op 10 januari weten nog dat ik gezegd heb dat het moeilijkste moment van de uitwisseling het afscheid is. De koffers worden gepakt, er wordt nog snel naar huis gebeld omdat ze toch iets zwaarder blijken te zijn dan initieel gedacht en dan begint de reis naar Schiphol.

Eenmaal ingecheckt met de boarding pass op zak is het einde nu toch echt daar. Alle drie zijn we slecht in afscheid nemen dus we besluiten het snel te doen. Immers, over iets meer dan een maand zien we elkaar weer op Sicilië waar zijn ouders ons hebben uitgenodigd als dank voor onze steun.

Met tranen in onze ogen en een aantal knuffels later zeggen we geen tot ziens … maar tot snel.

- Lucas & Ron

"Who can say if I've been changed for the better?
But because I knew you
I have been changed for good"
- For Good, uit de musical Wicked