highschoolholland.reismee.nl

Studenten op excursie in Amsterdam

Op zaterdag 28 februari stond er weer een leuke excursie gepland voor alle High School Holland studenten. Al weken keken de studenten uit naar dit uitje: om elkaar weer te zien en om gezellig bij te kletsen. Het programma? Griezelen bij The Amsterdam Dungeon en Amsterdam op de typische manier verkennen: per boot door de grachten.

De eerste stop: The Amsterdam Dungeons. Veel studenten kenden elkaar nog niet door de verschillende lichtingen, dus dit uitje was een leuke manier om met elkaar kennis te maken en te kletsen over hetzelfde avontuur dat ze meemaken. De groep werd opgesplitst voor een Nederlandse en een Engelse tour. De Belgische studenten traden de griezelige wereld binnen met Kayleigh en Jill begeleidde de overige studenten in de Engelse tour. Het was lachen, gieren en brullen! Maar als het erop aan kwam klampte iedereen zich aan elkaar vast.

We daalden af naar de donkere kerkers en toen begon het avontuur. Vol gepropt in een lift hoorden we de tandwielen tegen elkaar aan slijpen en de kettingen kraken. We hoefden gelukkig geen zorgen te maken, want de lift valt bijna nooit, vertelden de medewerkers ons. Samen gingen wij 500 jaar duistere geschiedenis tegemoet.

We kwamen aan in de martelkamer, om ons heen was het donker, overal hoorden we voetstappen. De rillingen liepen over ons lijf toen wij ontdekten dat de beul ons één voor één kwam halen. In de volgende kamer kwam de martelaar zijn slachtoffers uitzoeken. We waren al gewaarschuwd om op veilige afstand te blijven, maar Mathieu en Cory werden toch vermorzeld tot er niks meer van hun over bleef.

Daarna kwam de bar Magische musico, waar niets is wat het lijkt. Waar ooit vertier de dienst uitmaakte, deelde een barman nu fikse waarschuwingen uit: "Cory, dat kanon moet je poetsen, niet afvuren. Geniet van je laatste momenten als vrije ziel, want voor je het weet sta je te schrobben aan boord van de Batavia." We stapten aan boord van dit 17e-eeuwse schip en we trotseerden ijzingwekkende omstandigheden, geweld, ziekte en dood tijdens onze reis om de wereld. Daarna kwamen we terecht in de beklaagdenbank waar je altijd schuldig wordt bevonden! Harrison stond terecht voor zijn slechte kledij en Alana was de heks. Maar welke prijs moest zij daarvoor betalen?

Uiteindelijk wisten we de weg terug te vinden, terug naar het mooie centrum van Amsterdam. Het was een geweldige ervaring om mee te maken, ondanks de paniek en onrust. De studenten zullen in elk geval nooit deze Nederlandse geschiedenis vergeten!

Om even bij te komen van dit avontuur, gingen we op zoek naar een rustige plek om te lunchen. Daarna was het tijd voor een rondvaart over de grachten. Dé typische manier om Amsterdam te ontdekken, zo kabbelend over de grachten. Tijd om naar het verhaal door de speakers te luisteren, hadden de studenten niet. Iedereen wilde van elkaar horen wat ze allemaal hebben meegemaakt de afgelopen maanden.

Elk jaar weer is dit uitje een leuke manier om Amsterdam te verkennen en bij te kletsen met alle studenten. Een geslaagde dag volgens alle studenten: een perfecte combinatie tussen griezelen en plezier!