highschoolholland.reismee.nl

Studenten maken kennis met Nederland tijdens de oriëntatieweek

Vorige week kwamen er weer studenten uit de hele wereld naar ons koude kikkerlandje om een semester of een jaar aan een middelbare school te studeren. Een andere taal en cultuur leren valt niet mee en daarom organiseerden we een oriëntatieweek zodat de studenten alvast een klein kijkje in onze cultuur kregen: van een lesje Nederlands tot aan het eten van een kroket.

Enthousiaste aankomst in Nederland
Maandag, de dag dat de Australische, Amerikaanse, Braziliaanse en Italiaanse studenten naar Nederland kwamen. Spannend! Angela en Kayleigh van het High School Holland team waren al vroeg vertrokken naar Summercamp Heino. Bij aankomst hadden zij alles klaar gezet en daarna was het wachten geblazen op de komst van de studenten. Rond een uur of vijf kwamen ze samen met Jill aan, eindelijk! Het hele laadruim lag vol met bagage, een aantal studenten zijn volgens ons niet van plan om nog terug naar huis te gaan. Ze waren erg gespannen, maar ook erg moe door de lange reis. We zijn lekker op z’n Nederlands gaan eten, wat bij sommige erg in de smaak viel, anderen moesten er nog even aan wennen. Na het eten hadden ze vrije tijd. Zo konden ze kennismaken met elkaar en hun koffers uitpakken. Wij hadden verwacht dat ze meteen hun bed in zouden duiken, maar precies het tegenovergestelde gebeurde. Ze waren zo enthousiast dat wij werden meteen overladen werden met vragen en we hebben gezellig de avond doorgebracht met allerlei spelletjes.

Op naar Zwolle
De volgende ochtend mochten de studenten even iets langer blijven liggen, zodat ze fris en fruitig aan de dag konden beginnen. Eenmaal begonnen aan de ‘wake-up call’ kwamen wij erachter dat niemand meer in bed lag en ze samen een rondje om het meer aan het wandelen waren. Eenmaal terug was het tijd voor een lekker ontbijt. Ook dit was voor sommige studenten even wennen, want niet iedereen eet brood ’s morgens. Na het ontbijt arriveerde zo’n typische gele schoolbus, dit was voor de studenten grote pret. Onderweg naar Zwolle waren vooral de Australische studenten erg onder de indruk van de Nederlandse rijrichting. Op plaats van bestemming deden we samen een speurtocht, waarna we met z’n alle gegeten bij brasserie Dunnik. Daar konden we genieten van een heerlijk broodje kip met wokgroenten en ketjapsaus. Eenmaal onze buiken rond gegeten was het tijd voor het ruilspel. Het eerste wat de studenten ruilden was een glas voor een ‘goggles’. Jill en Kayleigh zaten nog heerlijk een kopje thee te drinken toen ze met zijn allen aan kwamen rennen om te vragen hoe zij dit in het Nederlands moesten noemen. Het eerste Nederlandse woord wat zij leerden was: duikbril. Om vier uur was het tijd om terug te gaan naar Summercamp Heino, want om zes uur zou het eten klaar staan, een typisch Nederlandse tijd.

Fietsen, kroketten en klompen
Woendag is verkeersles dag! Toch erg lastig voor de meeste studenten, want in veel landen hebben ze geen regels voor de fiets. Na het ontbijt kregen ze van Jill een verkeersles. Hierbij kregen ze alles te weten over de regels en de verkeersborden. Na de uitleg mochten ze opdrachten gaan maken. De meeste studenten waren zoveel regels en borden niet gewend en was het wel even pittig, die opdrachten. Maar met wat hulp van ons ging het prima. Na de les mochten ze de fietsen op gaan halen. Spannend! In het park mochten ze zelf even oefenen en lekker rondfietsen. Daarna volgde weer een heerlijke lunch: tijd voor de echte Hollandse kroket. Dit viel bij de meeste erg in de smaak. Na de lunch was het eindelijk zover, de fietstocht! Samen hebben we de fietsroute van Heino naar de Klompenatelier in Luttenberg afgelegd, wat zo’n 40 minuutjes fietsen was. Tijdens de demonstratie kregen de studenten het traject van het maken van een klomp te zien en mochten ze het zelf ook proberen. Rond vier uur fietsten we gezamenlijk terug naar Heino, waar Angela inmiddels samen met de Belgische studenten, op ons stond te wachten. Weer erg spannend natuurlijk! De Belgische studenten waren met een grote groep en hadden elkaar al eerder leren kennen en nu kon iedereen met elkaar kennismaken. Als diner hebben we onze eigen pizza gemaakt. Het was erg gezellig en er werd veel gepraat en gelachen met elkaar. Na het eten leerden de studenten elkaar al beter kennen door een speeddate rondje, waarna we weer leuke spellen hebben gespeeld en geoefend hebben voor de bonte avond.

Nederlandse les en een workshop
Op donderdagochtend was het lastiger om alle studenten wakker te krijgen. Iedereen lag in coma: het was tenslotte een gezellige, late avond geworden. Na het opstaan en het ontbijt kregen de studenten een workshop ‘interculturele sensitiviteit’. Dit vonden de studenten en ook wij erg leuk en leerzaam. In de workshop leerden ze over de verschillen tussen hun eigen cultuur en de Nederlandse cultuur, maar ook over de verschillen in de culturen van elkaar. Ze kregen les en leuke, leerzame spellen. Zo moesten ze elkaar begroeten hoe ze het in hun eigen land zouden doen en daarna op de Nederlandse manier. Ook moesten ze in groepjes de verschillen van bepaalde gewoonten in hun eigen land opschrijven. Dit verschilde soms erg veel. Na de workshop was het tijd voor de lunch en de Nederlandse les. De Belgische studenten kregen les van docente Margreet en de andere studenten van docente Ingrid. De Belgen krijgen natuurlijk al wat Nederlandse les op school en hebben daardoor al een goede basis. Voor de niet-Belgische studenten was dit vooral erg pittig. Nederlands is en blijft een moeilijke taal. Ze kregen veel uitleg en hulp, waardoor het steeds beter ging. Bij de Belgische studenten waren al wat moeilijkere stappen ondernomen, wat ze erg goed af ging. Rond zes uur was het tijd voor het diner. Weer op z’n Nederlands! Wortels, aardappels en gehaktballen. ’s Avonds hadden ze weer vrije tijd en konden ze oefenen voor de ‘bonte avond’ die vrijdag zou gaan plaatsvinden.

Nog meer les en de bonte avond
Na het opstaan en ontbijt op vrijdag kregen de studenten weer Nederlandse les opgesplitst in twee groepen. Als lunch kregen ze een saucijzenbroodje en sommigen moesten nog steeds erg wennen aan onze rare snacks. Na het vervolg van de Nederlandse les, rond een uur of vier, hadden de studenten weer vrije tijd. Hier waren ze wel aan toe, na zes uur Nederlands op één dag. Iedereen ging hard aan de slag met het oefenen voor de ‘bonte avond’. Na het diner kregen alle studenten eerst nog een informatieve presentatie van ons over hun uitwisseling in Nederland en daarna was het dan zover, de ‘bonte avond’! Hierbij mochten de studenten in groepen een optreden geven wat te maken had met hun cultuur. Ze hebben er veel voor geoefend, maar waren toch erg zenuwachtig. Het was een geweldig leuke avond en ook zeker erg leerzaam. Er is erg veel gelachen, gezongen en gedanst. Het was een zeer geslaagde avond! We hebben optredens voorbij zien komen als: ballroom dansen uit België, the cup song, gitaar spelen met karaoke en als klap op de vuurpijl heeft Carlo voor ons gezongen in het Italiaans met achtergrond dansers. Kortom, een waanzinnige avond! Na het optreden hebben wij de zaal omgebouwd als disco om de laatste avond samen goed af te sluiten met liedjes uit verschillende landen. Helemaal uitgeput is iedereen lekker in slaap gevallen.

Meet Your Student Day
Zaterdag, de dag waarop iedereen heeft gewacht, de Meet Your Student Day! De dag waarop ze eindelijk na al die tijd hun gastgezin zouden ontmoeten. Iedereen was erg zenuwachtig en ze vonden het erg spannend. De regiocoördinators kwamen om half elf binnen druppelen en de gastgezinnen rond elf uur. Eén voor één kwamen de gastgezinnen binnenlopen om hun student op te komen halen. Erg leuke ontmoetingen en de hele ochtend erg blije gezichten. Na wat kletsen met elkaar onder het genot van een kopje koffie en lekkere Limburgse vlaai, was het tijd voor een korte presentatie van Angela en Kayleigh. Na deze presentatie konden de studenten nog even afscheid nemen van elkaar, smullen van het bittergarnituur en dan aan de reis naar huis beginnen.

Wij, het High School Holland team, hebben erg genoten van de oriëntatieweek en niet te vergeten de Meet Your Student Day. We vonden het een geslaagde week en willen ook iedereen bedanken. Wij wensen jullie veel succes, maar vooral ook veel plezier samen. Geniet ervan! En laat het voor iedereen een ervaring zijn vol met leuke herinneringen. Kijk ook in het fotoalbum voor de leuke foto's van deze oriëntatieweek!