highschoolholland.reismee.nl

Interview met Marie uit België: hoe heeft zij Nederland ervaren?

Marie uit Franstalig-België kwam in augustus 2011 naar Nederland, om hier een schooljaar lang kennis te maken met de Nederlandse cultuur, maar vooral ook om de Nederlandse taal te leren. Op het einde van haar uitwisseling vroegen we haar hoe haar jaar in Nederland is geweest!

Marie, waarom heb je ervoor gekozen om naar Nederland te gaan?
Ik vond het belangrijk om Nederlands te leren omdat ik graag tolk Engels-Nederlands wil worden. Misschien dat ik daarom ook nog een keer naar Amerika, Canada of Australië ga om beter Engels te leren.

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
Ik ben 19 jaar en woon in een dorpje in Franstalig-België met mijn moeder en zusje van 15 jaar oud. Ik heb ook nog een halfbroer van 5 jaar oud en een half zusje dat inmiddels 1 jaar oud is. In Nederland ging ik naar 5 VWO op het Raayland College in Venray.

Heb je toen je hier aankwam meegedaan aan een oriëntatie of excursies in Nederland en kun je dit aan andere studenten aanraden?
Ja, zeker! Tijdens de oriëntatie wen je geleidelijk aan Nederland en ik heb hier al vrienden voor het leven gemaakt met andere uitwisselingsstudenten uit Brazilië en België!

Hoe bevalt het verblijf in een gastgezin je? Zijn er andere regels dan bij je ouders thuis?
Dit bevalt goed! Qua regels is veel hetzelfde, alleen het poetsen van het huis bijvoorbeeld is anders. Thuis doen mijn moeder en ik alles samen, bij mijn gastgezin worden de taken echt verdeeld. Ook het samen eten is anders. Hier in Nederland wordt het echt het liefst samen gegeten, andere activiteiten worden hierop aangepast en om het eten heen gepland. In België eet je gewoon wat later als je sportles rond etenstijd valt. Dan heeft de rest van het gezin al gegeten.

Wat zijn de verschillen met de middelbare school in België en hier?
Hier in Nederland is alles heel erg vrij, in België is de school veel strenger. Bijvoorbeeld:
- in België mag je geen mobiele telefoon mee naar school nemen
- je moet opstaan voor de leraar in België
- in België heb je toetsen in december en juni en dan vier uur toets per vak.
- in België hebben we gewoon één keer één uur pauze per dag. Dus geen kleine pauze. Hier op mijn school in Venray is er binnen in de school een rokersruimte! Dat vond ik heel apart. In België sta je gewoon buiten
- In Nederlands is het niveau van het Engels heel hoog
- In België hebben we geen uitgebreide grafische rekenmachine. Wij moeten veel meer uit het hoofd rekenen en hebben een eenvoudige rekenmachine.

Wat vind je wel leuk aan de Nederlandse middelbare school en wat niet?
Ik vond maatschappijleer en CKV erg leuk, dat hebben we in België niet. Daar hebben we echter wel vakken als Spaans, toneel en studiebegeleiding en bovendien zijn in België scheikunde, natuurkunde en biologie verplichte vakken!

Wat vond je van het Nederlandse eten?
Ik vind het Nederlandse eten niet zo heel lekker. Als lunch eten jullie bijna altijd brood en als avondeten veel aardappels, groente en vlees. Ook wel af en toe Chinees. Wat ik wel lekker vond? Pannenkoeken, pudding, slagroom, frikandellen en andere Nederlandse snacks!

Wat is in België een typisch gerecht dat vaak gegeten wordt?
Dit weet ik niet precies, maar thuis eten wij vaak Italiaans omdat mijn familie Italiaans is. Dus Tiramisu wordt vaak gemaakt. Op school in België is het trouwens ook anders met lunch. Daar heb je één ruimte om te studeren en te lunchen. Je brengt dan ook je eigen lunch mee.

Heb je ook deelgenomen aan buitenschoolse activiteiten hier in Nederland?
Nee, deze zijn er in Nederland niet zo veel, net als in België. Wel hebben we in België elk jaar een reisje van vier of vijf dagen naar het buitenland. Hier in Nederland is dit geloof ik alleen in het een na laatste jaar.

Heb je hier in Nederland makkelijk mensen leren kennen?
In het begin was er niet heel erg veel interesse, je moet wel echt zelf naar de mensen toe stappen. Daarna had ik echt een groepje vriendinnen hier in Nederland!

Heb je verder nog veel gezien in Nederland of daarbuiten tijdens je uitwisselingsjaar?
Ja, ik ben met Travel Active excursies naar Utrecht en Amsterdam geweest en ook naar Parijs in Frankrijk! Ik vond Amsterdam toch het leukste, omdat het zo groot is en we daar niet zoveel gebouwen hebben bekeken. Daar houd ik niet zo van namelijk.

Wat was er minder leuk tijdens je verblijf in Nederland?
Minder leuk was dat je op een gegeven moment toch heimwee krijgt, maar hier kom je weer overheen en nu ben ik alleen maar super blij dat ik deze ervaring heb opgedaan. Je leert zo veel over jezelf!

Had je bepaalde verwachtingen over Nederland/de Nederlanders en zijn deze uitgekomen?
Ja, ik wist dat jullie erg lang zijn en dat er veel fietsen zijn. Ook ben ik er hier achter gekomen dat jullie heel aardig en open zijn en ook erg zuinig, maar dat laatste vind ik eigenlijk wel positief en slim.

Heb je nog tips voor studenten die in de toekomst ook mee willen doen aan een High School programma?
Doe goed je best op school, ook voor de taal die je wilt leren. Ik had nog harder kunnen studeren op mijn Nederlands bij nader inzien, dan had ik dit nog beter gekund. Verder genieten van het leven en alles gewoon op je af laten komen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active